Så sa Ulf Kristersson (M) när han försökte häckla Socialdemokraterna i söndagens partiledardebatt.
JA! JA! JA! JA!
Så kände jag hemma i min tv-soffa.
Den stora frågan handlar nämligen inte om vinster i skolan. Där har den socialdemokratiska partiledningen satt ner foten – vinstuttag ska förbjudas. Det är bra. Men i själva verket handlar det om mycket mer än vinsterna. Det är själva skolvalssystemet och marknadstänkandet den tvingar in kommunala och privata skolor i som är boven i dramat.
Med en konkurrensutsatt skola finns alltid risken att vi valt fel skola. För även om alla elever åtminstone på pappret har möjlighet att välja vilken skola de vill gå i, bygger själva systemet på att vissa skolor kommer vara bättre, andra sämre. Det är så konkurrens fungerar.
Det är också därför det fria skolvalet är ett så exceptionellt dåligt sätt att styra skolorna.
Fri konkurrens låter i och för sig bra. I mataffären kan vi välja att köpa frukt på Coop ena dagen, på Ica andra dagen. Sen kan vi komma fram till att frukten på Coop var bättre, och så fortsätter vi handla på Coop. Med tiden konkurreras de sämre alternativen ut och kunden får bättre mat för pengarna.
Så skulle skolorna kunna fungera om man lyssnar på borgerligheten. Liberalerna kräver exempelvis i sitt skolpolitiska program att kommunala skolor ska tvingas stänga om eleverna får låga resultat. Tanken är väl att eleverna då ska få flyttas över till en friskola, som antas lyckas bättre i konkurrensen.
Det som dock skiljer skolor från mataffärer är att vi bara går i skolan en gång. Det finns bara en chans. De elever som råkat välja fel kan inte som fruktkunden välja att gå till en ny affär nästa dag. De får agera försökskaniner, tills skolan är så pass dålig att den tvingas stänga.
I bästa fall gynnas nästa elevgrupp. Men de som gått i skolan får vänta på nästa liv eller något.
Kanske har hela borgerligheten blivit buddhister i smyg och börjat tro på återfödelse. Mer sannolikt är väl att de tror att föräldrar ska byta skolor hejvilt under elevens skolgång, tills de hittat den allra bästa skolan för just deras barns individuella behov.
Synd bara att skolbyte visar sig vara en av de främsta indikatorerna på dåliga skolresultat.
Skolforskaren John Hattie är mannen bakom konceptet ”synligt lärande”, som ofta har hyllats av förespråkare för marknadsstyrning av skolan. En av beståndsdelarna är en lång lista på faktorer som påverkar lärandet. Listan må vara ifrågasatt och ibland svårtolkad. Men det är slående att skolbyte är en av de främsta indikatorerna på låga kunskapsresultat. Endast depression, uttråkning, stress och adhd anses ha större negativ inverkan på inlärning.
Att byta skola verkar alltså vara en riktigt dålig idé. I stället får vi be till gudarna, eller kanske Buddha, och hoppas att vårt barn hamnat i en av de bra skolorna. Om inte får vi hoppas på bättre lycka i nästa liv.
Eller så slopar vi det fria skolvalet och konkurrensmodellen. Satsa på att alla skolor ska vara bra skolor och sålla bort alla experimenterande friskolor. Ingen elev ska hamna i en dålig skola som så småningom konkurreras ut. Låt alla elever få en trygg och stabil skolgång.
Ungefär det som Ulf Kristersson beskrev i gårdagens partiledardebatt när han försökte svartmåla socialdemokratin.