Avtalens mål är uddlösa, utan några riktiga krav eller konsekvenser om målen inte nås. Alla vill ha max 1,5 grader, men ingen vill göra jobbet. Inte EU heller, som trots en mer ambitiös hållning än många länder erkänner sig ha använt klimatmötet till att leta efter nya fossilgasleverantörer för att ersätta den ryska gasen. Mycket fossilfritt snack, ännu mer fossil verkstad.
Sveriges nya hållning
Idag når inget land upp till ambitionerna som krävs för att hålla utsläppen till 1,5 grader. Ändå lade tio representanter fram krav på att världen inte får backa från målet. En i gruppen var miljö- och klimatminister Romina Puormokhtari (L) som sa att det behöver finnas ”mer när det kommer till utsläppsminskningar för att vi ska känna oss nöjda”, vilket inte rimmar med Sveriges egen politik. För på hemmaplan höjer vi utsläppen.
Sverige har länge profilerat sig som ett föregångsland, men den nya regeringen har i rask takt slopat det klimatsmartare reseavdraget, sänkt reduktionsplikten, tagit bort klimatbonusen, annonserat en halvering av miljöbudgeten till 2025 och minskat anslag för skydd av värdefull skog och natur.
Den orimliga ekvationen att fler svenska skattepengar går till fortsatt användning av fossilt än till omställning förstärks och bara den ändrade reduktionsplikten väntas öka Sveriges utsläpp med runt tio procent.
Finansminister Elisabeth Svantessons (M) kommentar om klimatmålen förra veckan – ”når vi inte dem så gör vi inte det” – har tillsammans med miljöministerns kommentar att det inte alltid är ”bäst att vara bäst i klassen” tydligt demonstrerat Sveriges nya hållning.
Kritik från näringslivet
Kritiken mot regeringen har haglat från forskare och miljökunniga – men också från mer oväntat håll. OKQ8:s hållbarhetschef Lina K Wiles kallade Svantesson och Ebba Busch för ”okunnighetens nya poster girls” och undrade vem som kan ta sig an uppgiften att utbilda våra folkvalda om vad som står på spel.
Anders Kärrberg från Volvo Cars sade att nedskärningen i klimat- och miljöbudgeten är en väldigt olycklig signal till omvärlden. ”Det finns ingen logik i att investera miljarder dollar på ett bränsle som har vi har vetat i årtionden förstör vår planet”, sa Volvo Cars globala hållbarhetschef Stuart Templar som under Cop27 krävde skärpta regler, långsiktighet och slopade fossila subventioner från politiken.
Ländernas bristande klimatpolitik håller på att döma ut alla chanser för en trygg framtid, och det behövs snabba reaktioner både globalt och på hemmaplan. Den nya regeringen måste lyssna på kritiken. När till och med fossilberoende företag undrar vad man håller på med kan regeringen fråga sig vilka som tycker politiken är bra – och vilka de jobbar för.