Kommentar
Christoffer Röstlund Jonsson: Succéstoryn stavas alltid gratispengar från pappa
Dagens ETC
En influencer från den övre medelklassen lajvar lort-Sverige för lajks – och för att bli miljonär. Varför vill medier berätta hennes konstruerade origin story? I spara och slösa-journalistiken är vägen till rikedom alltid kantad med gratis boende på andras bekostnad, och att man slutar köpa hämtkaffe. Det är ett förljuget, privilegierat perspektiv.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Vem vill bli miljonär? Ja, alla. Såklart. Konstigt vore annat. Vi journalister springer benen av oss för att författa krigsrubriker om att en sprängfylld pengapung är lyckonyckeln. Allra mest älskar min bransch att berätta om hur någon som har alla förutsättningar för att lyckas och bli rik, sedan också blir rik. Yippie! Den senaste i raden att fira ett skenande segertåg genom de stora redaktionernas nyhetsflöde är unga Wilma: en nykläckt och aspirerande influencer från den övre medelklassen. Hon vill bli miljonär. Därför lever Wilma ett frivilligt fattigdomsliv på vischan och försöker få sina fans att investera i kryptovaluta.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.