Tesla-strejken i Sverige har inspirerat många. Den har hamnat i New York Times och hyllas av det tyska fackförbundet IG Metall. Fackföreningar i Sverige, förenade i solidaritet, blockerar arbetsflödet för Tesla i Sverige på olika sätt och strejken kan pågå länge. Fackens strejkfond är fylld med 10 miljarder kronor.
Men miljardären Musk säger: det blir inget kollektivavtal.
Goliat mot Goliat. Och där ligger problemet.
Inget avtal har varit i sikte på flera veckor. Den 6 november – för över fjorton dagar sedan – misslyckades de sista samtalen mellan IF Metall och Tesla.
Det är en tuff dragkamp mellan ett land och ett megaföretag – eller snarare mellan entreprenören Elon Musk och fackförbundet IF Metall. Båda är envisa och ingen av dem vill förlora ansiktet.
Om IF Metall ger upp kommer det inte bara att få konsekvenser för de runt 130 anställda som hoppats på högre löner och försäkringar. Hela trovärdigheten för den svenska modellen står på spel. Arbetskonflikter för rättvisa löner på Tesla i andra länder kan påverkas.
Om Musk ger upp kan Tesla-anställda i andra länder också kräva bättre löner. I nuläget verkar det osannolikt att en man som driver flera företag, avskedade en stor del av Twitters personalstyrka via e-post och är känd för sina extremt frispråkiga ståndpunkter skulle backa.
Det verkar som om ingen av sidorna förväntade sig att den andra skulle visa sådan uthållighet.
Medan fackföreningarna visar sin styrka med fler och fler sympatiåtgärder, har Musk (bortsett från treordskommentaren på X) bemött strejken med tystnad. Hans elektroniska bilar kringgår blockaderna och han kan återgå till sina raketer.
Tesla-aktien har stigit med över 7 procent den senaste månaden och med 31 procent det senaste året. Skulle det förändras om företaget drog sig tillbaka från sin femte största marknad i Europa? Eller skulle ett avtal med IF Metall till och med innebära att Teslas vinster skulle bli lägre, eftersom kraven på kollektivavtal då skulle höras i andra länder, lönerna skulle stiga därefter och Tesla skulle tjäna mindre än om man förlorade Sverige som marknad?
Det kan vara ytterligare en kalkyl från företagsledningen. Om fackföreningarna vinner i det här landet måste Tesla räkna med att arbetare i andra länder också kommer att kräva bättre arbetsvillkor.
För att behålla uppmärksamheten och nyhetsvärdet – vilket är absolut nödvändigt, eftersom en strejk bara fungerar om den uppmärksammas – behövs allt mer flagranta åtgärder
Om Tesla vinner kommer den svenska arbetsmarknadsmodellen förlora i trovärdighet och internationella företag som vill etablera sig i Sverige lär sig att med uthållighet, tillräckligt med pengar och kompakt tystnad kan du behandla dina svenska arbetare hur du vill.
IF Metall har ett stort ansvar. Resultatet av deras strejk kommer inte bara att påverka mekanikerna i det här landet, utan också arbetsvillkoren på Tesla i hela världen. Var facket medvetet om detta ansvar när det inledde strejken den 27 oktober?
Ett annat potentiellt problem: IF Metall har redan genomfört långtgående åtgärder: laddstationerna underhålls inte, verkstäderna rengörs inte.
För att behålla uppmärksamheten och nyhetsvärdet – vilket är absolut nödvändigt, eftersom en strejk bara fungerar om den uppmärksammas – behövs allt mer flagranta åtgärder. Och möjligheten till detta kan vara uttömd vid någon tidpunkt innan Elon Musk ändrar sin strategi att stoiskt sitta ut konflikten.
En osannolik möjlighet: Tesla drar sig ur Sverige. Men det skulle inte heller vara praktiskt genomförbart. Mer än 51 000 Tesla-bilar är registrerade i Sverige.
Kanske är denna konflikt inte ett schackspel, utan ett kortspel, och den ena sidan har fortfarande ett trumfkort i rockärmen som man ännu inte har tänkt på.
Men om saker och ting fortsätter som de gör kan konflikten pågå under mycket lång tid utan några resultat.