Efter att ha läst Barbara Bergströms debattinlägg anser jag att det behövs en faktagranskning av hennes påståenden.
Bidrar till jämlik skola? Nej
Barbara Bergström vänder sig emot påståendet att IES bidrar till segregation och i debattinlägget skriver hon att skolorna ofta är lokaliserade i mindre privilegierade områden. I Stockholm driver IES skolor i bland annat Älvsjö, Kista, Enskede och Skärholmen. Gemensamt för dessa skolor är att de inte ligger geografiskt i särskilt utsatta områden samt att de attraherar elever från akademiska hem. Skolan i Skärholmen ligger nära ett mindre privilegierat område men alla skolans elever kommer inte från närområdet.
I skolverkets databaser går det att se föräldrarnas utbildningsnivå på respektive skola och statistiken visar att IES har en hög andel elever där föräldrarna har eftergymnasial utbildning.
Barbara Bergström har rätt i att cirka 40 procent av eleverna i deras skolor har utländsk bakgrund men alla elever med utländsk bakgrund kommer inte från samma land. Det är stor skillnad på om du växer upp i en ingenjörsfamilj från Storbritannien eller om du växer upp i en familj där föräldrarna knappt har gått i grundskolan.
Krävande elevunderlag? Nej
I augusti 2020 publicerade tidningen Skolvärlden en granskning där de bett SCB ta fram statistik på vilka elever som var inskrivna i grundskolan höstterminen 2019 och som hade börjat skolan de senaste tre åren. Granskningen visade att av eleverna som har sitt ursprung i Nordamerika var det 26 procent som gick i en friskola medan av eleverna med ursprung i Afrika var det bara sex procent. Av eleverna från Syrien var det sex procent som gick i en friskola medan det var 27 procent av eleverna med ursprung i Storbritannien.
Av IES cirka 40 procent elever med utländsk bakgrund är det cirka 70 procent av eleverna som har föräldrar med eftergymnasial utbildning medan snittet i kommunala skolor är 35 procent av föräldrarna till elever med utländsk bakgrund som har eftergymnasial utbildning. Långtidsutredningen från 2019 kom fram till att familjebakgrunden förklarar över 50 procent av skillnaden i resultat i skolan, vilket gör att familjebakgrunden är den enskilt viktigaste faktorn för elevernas skolresultat. Det betyder att IES skolor attraherar elever från akademiska hem vilket är den faktor som främst påverkar resultaten. Det stämmer alltså inte som Barbara Bergström påstår att IES skulle ha ett krävande elevunderlag och att de tar ansvar för att motverka skolsegregation. Den segregerande faktorn i skolan är inte elevernas modersmål eller etniska bakgrund, det är föräldrarnas utbildningsbakgrund.
Anställda kritiseras? Nej
Barbara Bergström säger att hon är upprörd över att medarbetarna på IES kritiseras. Även där har Barbara fel. Mig veterligen är det ingen som kritiserat medarbetarna på IES eller den undervisning som bedrivs på skolorna. Kritiken i skoldebatten handlar om principerna för skolans finansiering och skolval samt att lokalpolitiker ger IES hyressubventioner.
Räddar mobbade barn? Nej
Barbara Bergström skriver att IES räddar barn som mobbas på sina nuvarande skolor. Även här slirar Barbara på sanningen. IES tillämpar kö till sina skolor vilket innebär att de tar in de elever som står först i kön. När IES tillfrågas om de låter barn som blivit mobbade gå före kön svarar IES nej. På koncernens hemsida kan man läsa att kön nu har öppnat för de elever som är födda 2020, detta i kombination med att över 200 000 elever står i kö till IES gör Barbara Bergströms påstående felaktigt. IES har ingen särskild kö för mobbade elever. Elever som mobbas i skolan får hjälp och stöd på många skolor i Sverige, inte bara på friskolor.
Barbara Bergström säger även att de är duktiga med elever med olika former av autism men så vitt jag vet har inte IES några resursskolor för denna elevgrupp.
Samexisterar med kommunalt? Nej
Hon tar även upp IES i Upplands Väsby som öppnade hösten 2020 och hon påstår att IES inte tar elever från kommunala skolor. I Upplands Väsbys budget står det specifikt den kommunala Väsbyskolan har ett underskott på 5,8 miljoner som beror på att elever har bytt till IES.
Barbara Bergström har rätt i att IES inte tar elever från kommunala skolor med tvång men majoriteten av eleverna på IES kommer från den kommunala skolan. När elever lämnar den kommunala skolan ökar genomsnittskostnaden per elev och därmed ökar ersättningen till friskolorna och det skapar underskott för kommunen.
Utan negativa effekter? Nej
Jag är övertygad om att alla lärare och rektorer på IES gör sitt yttersta för sina elever men det är inte dem skoldebatten handlar om. Debatten de senaste månaderna har bland annat handlat om regelverket kring skolpeng och friskolorna kö, och specifikt det faktum att principen om lika skolpeng skapar en underfinansierad kommunal skola samtidigt som friskolorna är överkompenserade.
Lika skolpeng för enskilda och kommunala huvudmän får konsekvensen att kommunala huvudmän inte får ersättning för sitt lagstadgade ansvar att erbjuda skolplacering i åt alla elever i alla geografiska delar av kommunen.
Vi kan ta exemplet med Upplands Väsby igen. När elever byter från den kommunala Väsbyskolan till IES försvinner hela intäkten för eleven från Väsbyskolan samtidigt som rektorn har kvar kostnaderna för löner och lokaler. Skolans fasta kostnader minskar inte när några elever per klass slutar eftersom kostnaden för en skola ligger per klass och inte per elev. Det här vet givetvis Barbara Bergström om, men hon har ett starkt ekonomiskt egenintresse av att inte medge det.