Det är svårt att inte reagera på den nya reklamen i tunnelbanan: den är fräck och vitsig i tonen och dessutom tycker jag att den är rätt snygg med sitt enkla, grafiska uttryck. Ett cirkelformat bröst med en rosa bröstvårta, en abstrakt röd stringtrosa på en brun rumpa, en stiliserad mun och näsa. Bilderna känns pekboks-lekfulla och drar helt klart till sig blickar.
Tänker du på rumpor dagarna i ända?
Ser du tuttar vart du än tittar?
Har du bara läppar på läpparna?
Har du nosat länge på en ny näsa?
Det är kanske dags att gå från tanke till Akademikliniken. Boka en konsultation idag.
Man har förstås sett reklam för plastikkirurgi förut – inte minst online – men den här annonseringen utmärker sig. På så vis kan jag konstatera att reklambyrån lyckats med sitt jobb. Kolla, det skrivs till och med om den i Dagens ETC! Men det snärtiga tilltalet och det grafiska uttrycket verkar så tydligt riktat mot en ung publik. Det hela känns dystopiskt.
Dessutom får Akademikliniken det att verka lika enkelt och smärtfritt att skönhetsoperera sig som att gå till Akademibokhandeln och köpa en bok.
Varje år anmäls många vårdskador till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. I TV4:s Kalla Fakta-granskning från 2023, ”Skönheten och klinikerna”, uppges att Akademikliniken var den tredje mest anmälda kliniken mellan åren 2021 och 2023. I granskningen berättar en kvinna, Marie, om hur hela hennes ansikte blev felaktigt opererat.
”Det finns ingenting kvar av det som var jag”, säger hon i inslaget. När Marie går till en annan läkare konstateras att hon fått omfattande skador. Det saknas flera centimeter hud. Delar av hennes ansikte är förlamat och hon kommer aldrig att bli helt återställd.
Det är som om Akademikliniken, i sin nya trendiga marknadsföringsmask, gömmer sitt sanna ansikte. För ingen kan hävda att plastikkirurgi är ofarligt. Tvärtom finns det risk för komplikationer. Risker som inte avspeglas i den snärtiga, lättsamma reklamen.
På sin hemsida flexar SL med att barnens bästa ska vara vägledande i allt beslutsfattande som finansieras av Region Stockholm, i enlighet med barnkonventionen. Här börjar det lukta unket. SL har tagit emot en pengapåse för att klistra upp affischerna. Det kan väl inte anses vara barnens bästa att exponeras för reklam för plastikkirurgi på väg till skolan? Reklam som kan föda ångest och självhat, hos unga så väl som äldre. För att inte tala om fysiska komplikationer vid eventuell plastikkirurgi.
På hemsidan skriver SL att de ”har möjlighet att granska och avvisa kommersiella annonser i förväg, ifall de bedöms bryta mot de regler som gäller.” De hänvisar i sin tur till Internationella Handelskammarens, ICC:s, regler för kommersiell reklam. Uppenbarligen anser SL att reklamen för plastikkirurgi följer reglerna, annars hade de väl inte publicerat den. Men ser de inte att de bidrar till en normaliseringsprocess som faktiskt kan få förödande konsekvenser? Hur pratar vi om reklamen med barnen och tonåringarna, hur förklarar vi för dem att de duger som de är, när marknadsföringen så avslappnat säger något annat?
Enligt Reklamombudsmannen finns det grunder att anmäla reklam när den innebär en risk för säkerhet och rädsla eller bryter mot ett socialt ansvar. Ja. Det är tillräckligt för undertecknad.
Ser inte SL att de – genom att tillåta den här typen av reklam i det offentliga rummet – också säger till förbipasserande stockholmare att plastikkirurgi är något fullkomligt normalt? Du är sugen på en glass? Köp den på Pressbyrån för halva priset. Du är sugen på en ny rumpa? Ja men spring iväg till Akademikliniken.