Det är inte en liten signal som sprids när Volvo Cars tar tillbaka löftet att vara ett elbilsföretag år 2030. Istället ska man på sikt bli det man tidigare sagt ska ske snabbt. Det är samma typ av löften som bilindustrin använt i årtionden för att kunna få fortsätta med den förstörande trafiken som de lever på. ”Sedan” ska omställningen göras. Inte nu.
Slipper ta ansvar
Förseningen skylls bland annat på för få laddare i landet. Tyvärr är det här ett internationellt fenomen. Den här bromsen finns i alla länder utom Kina och Indien. Den rika världens kapital sviker och de politiska krafterna jamsar med.
Volkswagen klarar inte av sin elbilssatsning, Ford satsar på mer stora utsläppsbilar rakt av. Andra bilbolag satsar på förbränningsbilar som har ett litet stödbatteri i sig, alltså hybrider, och när det gäller dem finns sedan länge utredningar om att de inte minskar några utsläpp, de tvärtom försenar omställningen.
Men de ger höga vinster till biljättarna eftersom man fullt ut kan använda den produktion av förbränningsmotorer som årtionden av satsningar förfinat. Med hybrider slipper också motorindustrin ta ansvar för att utveckla det laddningssystem som idag försenas då ingen bilproducent (utom Tesla) ger kunderna en lösning på var de ska ladda när de inte är hemma. Och fortfarande är det en försvinnande liten andel av företagen som erbjuder personalen laddning på arbetet.
Vinst går före klimatet
Samtidigt slår politiken till med att ta bort stöd för inköp av nya elbilar, man höjer skatten på el och sänker den på diesel och bensin och pratar om att ”marknaden” ska lösa infrastrukturproblemet som laddning är.
Marknaden klarar ju inte ens av att ta fram ett gemensamt betalsystem så alla kan ladda enkelt oberoende av bilmärke och laddföretag.
Politiken inför också extrema tullar på de nya billiga (och bättre) elbilarna från framför allt Kina. Detta bromsar omställningen i USA och Europa ännu mer. Att försena omställning ger högre vinster för det kapital som äger det fossila trafik- och energisystemet.
Vinst går före klimatet hela tiden.
Det finns bara ett land som håller emot i Europa. Norge där nya bilar till över 94 procent är riktiga elbilar. I Sverige går utvecklingen tvärtom, både andelen elbilar och antalet nya elbilar sjunker.
Ett sämre betyg på regeringens elektrifieringspolitik är svårt att tänka sig.
Kan lösa med stöd
Motståndet från bilindustrin är känt, de vet att de ändå är de stora klimatbovarna men får de argument för att inte ställa om, så tar de dem. Det handlar även om de elbilar som man faktiskt producerar. Det är fortfarande extremt dyra bilar trots att batterierna sjunkit snabbt i pris. Med alltför dyra elbilar bromsar man förstås omställningen.
Det här skulle politiken kunna lösa genom stora stöd till de som byter bort sin fossildrivna bil mot en elbil. Det argument regeringen hade när man tvärtom tog bort elbilsstödet har ju visat sig vara helt fel. Man påstod att marknaden själv skulle lösa överpriserna. Det har inte skett.
Självklart måste staten och kommunerna gå före.
När en nyliberal som PM Nilsson diskuterar detta stora marknadsmisslyckande i Dagens Industri så vänder han på argumentet och menar att detta visar att det privata kapitalet har större omdöme än det offentliga och att bromsen på omställningen handlar om att företagen fått för mycket statliga riskpengar och därmed satsat på sådant som inte är ”moget”. Elbilsfiaskot förklaras med att staten gjort för mycket, fast den inte gjort något alls.
För självklart kan vi inte vänta på att företagen gör det de borde göra när ägarna läser krisrapporterna om klimatet.
Självklart måste staten och kommunerna gå före.
Politiken släpar som vanligt
Några saker är enkla och snabba. Ta bort elskatten vid laddning. Inför enkelt och lika betalsystem för alla laddare. Inför ett rejält bidrag, baserat på inkomst, vid köp av ny elbil. Bygg en laddinfrastruktur med laddplatser var tionde mil längst de stora vägarna. Inför krav på laddare vid alla nybyggen, och krav på kommunala laddare vid alla befintliga samhällsbyggnader. Inga parkeringsplatser utan laddmöjlighet! Inför stöd till delade bilar så att de som delar får betalt för den klimatnytta de gör. Självklart bör också alla fordon ge rätt till avdrag när man åker till jobbet. Om man cyklar ska man ha betalt, precis som den som åker bil idag kan få.
Stat och kommuner kan locka företag att hänga på, men den verkliga motorn handlar om att vi alla medborgare börjar agera själva i vår vardag.
Politiken kommer alltid springande efter, när saker redan börjat hända.
Det man kan hoppas då är att vi åtminstone får en regering som inte aktivt stoppar omställningen.