Först lägger SJ ner sin pendeltrafik mellan landets största och fjärde största stad. Det motiveras med konkurrens från regionala bolag och att sträckan gör ”förlust” med 50 miljoner kronor per år. Så talar bolagiseringens utförare som bara känner sin samhällsservice som kvardröjande punkter i policydokument.
Förlust? Det är en kostnad för att erbjuda medborgarna trafik även under tider på dygnet då trängseln inte är kompakt och avgångarna maximerade. Det är vad SJ ska göra. Eller, skulle göra.
Alla som frekvent reser mellan Uppsala och Stockholm vet att beslutet – som börjar gälla redan 15 december – kommer att vara jämförbart med att snäva in en aorta. Alla vet redan att det blir trögare, sårbarare, sämre.
Gratulerar, grannlandet!
Sedan faller den sista droppen. Finland ska fylla på sin statskassa genom att trafikera Göteborg-Stockholm. Det statliga tågföretaget ser en chans att växa som inte finns där hemma, för den finska linjen är – även om politikerna nyligen släppt på monopolet – att människors möjlighet att resa snabbt och säkert måste hanteras varsamt och inte som en ryckig kaosmarknad. Men ja, Sverige har valt en annan linje.
Sverige befinner sig på infrastrukturell dekis, akterseglat av hart när alla jämförbara länder.
Det där kan vi.
Den enorma skulden till eftersatt underhåll. Absurd prissättning. Aktörer som kommer och går. En tilltagande upplevelse av att Sverige befinner sig på infrastrukturell dekis, akterseglat av hart när alla jämförbara länder. Resultatet blir demoraliserande. Vad fan får jag för pengarna?
Inte en slump, nationella strategier är aldrig en slump.
”Det är inte inkompetens eller ens girighet som gett oss Europas sannolikt sämsta och sämst underhållna järnvägstrafik. Det är ideologi”, konstaterade Jan Guillou härom dagen, och ja, ingen kan väl tycka annorlunda när summeringen görs med bolagsdrift, avstyckningar, upphandlingar, entreprenader och en så pass oklar och fluktuerande fördelning att ingen längre vet vem som har till uppdrag att styra den här skorven ut från grynnorna.
Sverige ligger vidöppet
Bara den här ingressen i Dagens Nyheter säger det mesta som behöver sägas: Finska statens tågbolag VR tar över MTRX trafik mellan Stockholm och Göteborg.
Ansvarslöshetens akronymer.
– Vi är ganska små och omsättningen på den här sträckan, 350 miljoner kronor, är också ganska liten jämfört med konkurrensen. Men man måste börja någonstans, säger VR:s vd Elisa Markula till tidningen.
Sverige ligger vidöppet. VR har redan avtal för lokal trafik i Bergslagen, Ekerö, Helsingborg, Tyresö med mera. Expansionen kommer fortsätta. För i riksdagen, regioner och kommuner finns politiker som bara väntar på att sälja ut till lägstbjudande.
Man skäms, det gör man.