BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Final call, som vd Rickard Gustafson varnade när SAS för fem år sedan stängde in fackliga representanter i Köpenhamn för att under några novemberdagar få dem att acceptera just försämrade villkor, annars skulle det bli ögonblicklig konkurs. Skriv på. Riv upp kollektivavtalen. Eller gör 20 000 kollegor arbetslösa. ”En cynisk och iskall förhandling”, sa en person till mig som själv närvarat i Köpenhamn.
Efteråt var anställda förkrossade. Många känner en stark lojalitet med sin arbetsgivare, med företagets historia. Men nu gick något sönder. Dagens ETC har följt den deprimerande processen. Anställda har förstått att något mer skulle komma. Det har heller inte ledningen försökt dölja.
På ett öppet möte i Konserthuset i Stockholm för två togs det upp exakt hur bolaget ”räddades”. En av gästerna var SAS chefsjurist Mats Lönnkvist, som talade om företagets ”kostnadskostym” i form av ”höga löner” och ”oflexibla kollektivavtal”. Där behövde man skära, hamna mer ”i linje med marknaden”. Han hyllades som en hjälte.
– Förhandlingar tar för evigt och ger ingenting, sa Lönnkvist.
Han avslutade:
– Vi kommer att få ta nya tag. Den som är mest kreativ att få ner personalkostnaderna vinner.
Nu flaggar SAS ut till Irland för att minimera skatt och sociala avgifter. En kreativ lösning, enligt SAS. Men håller största ägaren med?
SAS är ett företag men inte vilket företag som helst. Det ägs till hälften av Sverige, Norge och Danmark. Störst ägare av dessa länder är svenska staten – som också har skjutit till miljarder i flera nyemissioner. Regeringen har alltså ett ansvar för det som nu sker.
Detta ansvar har föregående regering inte tagit. Tvärtom, den godkände – tillsammans med banker – på förhand det ökända sparpaketet som fackförbunden konfronterades med i Köpenhamn. Den hade heller inga synpunkter på att höga chefer samtidigt fick runt 15 miljoner kronor bara för att inte säga upp sig, så kallad stay-on-bonus. Den var tyst när SAS vd strax efteråt blev utsedd till årets chef av rese- och turistnäringens Grand Travel Award. Med motiveringen: ”SAS koncernchef hade modet att utmana alla inklusive fackföreningar för att rädda SAS.”
Dagens ETC frågade näringsminister Mikael Damberg (S) om SAS för bara någon vecka sedan, när förslaget om att flytta blev känt.
– Frågor om hur bolaget organiserar flyglinjer och personal är operativa frågor för bolagets ledning och styrelse, sa han då.
Det här går inte längre.
Svenska staten ska inte äga ett bolag som nu stöps om till Ryan Air.