La Haine skrevs och regisserades av den då blott 25-årige Mathieu Kassovitz.
– Det är en film om polisvåld, inte våldsamma ungar i förorten, sade han då.
Och kritiken mot polisen är än idag vad som får stora delar av fransk offentlighet att avsky Mathieu Kassovitz.
Sedan genomslaget har han byggt en strålande karriär – ibland som regissör, oftast som skådespelare såväl i Hollywood som i Frankrike. Kassovitz har stått bakom och framför kameran i nästan 90 filmer och serier. Vid några tillfällen har hans verk floppat men inte sällan hyllats av kritiker och dragit stor publik. Senast han slog igenom riktigt stort för en ny generation var i rollen som fransk hemlig agent i serien Falsk identitet (2015-2020).
I söndags råkade 56-åringen ut för en allvarlig motorcykelolycka på en racerbana i Essone. Enligt dokument som tevekanalen BFMTV tagit del av ska han ha flugit av motorcykeln i hög fart för att sedan krascha våldsamt mot marken. Uppgifter om att han var väldigt svårt skadad och placerad i artificiellt koma försatte hans familj, beundrare och hatare i ovisshet: ingen visste huruvida han någonsin skulle bli sig själv igen.
Vissa hoppades på det värsta. I främst medier till höger som Le Figaro och tevekanaler som Cnews (extremhöger) samt även konservativa BFMTV har panelmedlemmar påmint om hans "polisfientliga hållning", även innan de visste att han skulle överleva utan men.
För trots att Kassovitz har en otvetydigt stjärnstatus även i sitt hemland retar hans politiska ställningstaganden gallfeber på väldigt många. Han kommenterar framförallt polisvåld och kriminalitet i landets förorter varje gång en ung man med bakgrund från Nordafrika eller Mellanöstern dör i samband med ett polisingripande. Något sker med en anmärkningsvärd regelbundenhet, senast nu i somras när en polis sköt 17-åriga Nahel som tycktes smita från en poliskontroll i Nanterre utanför Paris.
Kaos utbröt ännu en gång i franska förorter. Bilar och offentliga byggnader som skolor brann och vandaliserades. Många poliser och hundratals upprorsmakarna skadades. Kassovitz fick i vanlig ordning en rad intervjuförfrågningar men valde att gå ut på sociala medier och med tårar i ögonen säga att vi inget lärt oss på de 30 år som gått sedan han satte sig och skrev manuset till La Haine, inspirerad av fallet Makomé M'Bowolé – en 17-åring som sköts i huvudet av en polis under ett förhör 1993.
– Mig vill alla intervjua för att filmen La Haine och det den handlar om är en del av den franska berättelsen. De här pojkarna är inte gangsters…de är våra barn, sade den upprörda filmskaparen videon han publicerade på Instagram.
Vid flera tillfällen har han varit betydligt mer kritisk. 2019 dömdes han till exempel till böter för att på Twitter (som plattformen X fortfarande hette då) ha skrivit att en antidrogstyrka inom polisen var "ett gäng skitstövlar" som inte var något att ha. Detta efter att 24 poliser stormat en psykiatrisk klinik i jakt på droger – för att finna totalt 7 gram cannabis.
Den gången bad han delvis om ursäkt för vad han kallade ett "frustrerat raljerande" men hans kritik mot fransk polis är genomgående och rör den rasism, repression och övervåld som även Amnesty International och FN uppmärksammat. Mathieu Kassovitz menar att mer repression aldrig kan vara lösningen, förespråkar obeväpnad polisnärvaro i förorterna samt har vid flera tillfällen kallat våldet som vissa unga män i förorten gör sig skyldiga ett uttryck för frustration.
Detta har lett till stor ilska, han anklagas för att uppmuntra till eller till och med uppvigla till våld mot polis och räddningstjänst. Uttalanden som det i en intervju med The Guardian från 2013 där han sa att han "skäms över att vara fransk" har inte stärkt hans popularitet. På senare år har han väckt ilska för sitt klimatengagemant starka kritik mot Macrons "klimathyckleri"
– Kassovitz är typisk champagnevänster som tror att han är rebell men som är ett stormrikt kulturbarn, kommenterade opinionsjornalisten Jean-Michel Grenier i dagstidningen Le Parisien.
Men ingen förnekar hans talang.
– Mathieu Kassovitz borde hålla sig till att göra film och lämna politiken åt andra, sade till exempel journalisten Pascal Praud 2019 i en tevesändning.
Under tisdagen kom lugnande uppgifter från anhöriga om att operationerna hade gått bra och på onsdagen filmade han själv en hälsning, barbröstad i sjuksängen, helt och hållet sig själv. Han kallade det en "idiotolycka" och beklagade att han inte kunde delta på premiären för hans senaste film, Visions av Yann Gozlan som han frontar tillsammans med den tyska skådespelerskan Diane Kruger och som hade premiär i onsdags.
En lång rehabiliteringsprocess väntar nu. Det är oklart om han kommer att återhämta sig helt men Mathieu Kassovitz är sig själv och kommer sannolikt att fortsätta att reta gallfeber på fransk offentlighet.