Valsedlarna var knappt färdigräknade när Laura Helmuth, chefredaktör för den vetenskapliga tidskriften Scientific American, skrev en rad upprörda inlägg där hon bland annat kallade Trumpväljare för "korkade fascister".
Inläggen publicerades i affekt på X-konkurrenten Bluesky.
Några dagar senare inträffade det sensationella – Helmuth lämnade sitt uppdrag (läs: fick sparken).
Jättetrist för Laura och säkert jättejobbigt för tidskriften hon arbetade för, men vilken grej för Bluesky!
Bluesky är en sociala medier-plattform som tävlar med X (tidigare känt som Twitter). Den är inte ensam i sin ambition. Idag slåss Threads och Mastodon om samma användare, och genom åren har utmanare som app.net, Ello och Peach.cool ploppat upp – och försvunnit.
Trots att många av dessa haft bättre funktioner, varit mer transparenta, haft sundare ägarstrukturer eller, som Threads, lockat mängder av användare, har ingen kunnat hota Twitters relevans.
Sedan åtminstone 2009 har Twitter varit motorn i det digitala ekosystem som vi alla, vare sig vi vill eller inte, är en del av. Twitter har skapat och krossat karriärer, förstört och räddat liv. Folk har blivit kära på Twitter – och gjort slut där. Arabiska våren! Metoo! Greta! Obama! Black Lives Matter! ”Delete your account!” Allt hände på Twitter.
Herregud, Twitter lyckades till och med förvandla journalistikens backstugusittare, ledarskribenterna, till rockstjärnor.
Det, om något, bör oroa X:s ägare Elon Musk
Twitter spillde över i verkligheten, och det var det som gjorde plattformen unik. Inte ens Facebook under sin storhetstid hade samma omedelbarhet. Det var därför Elon Musk köpte plattformen, därför trollarméer utkämpar sina krig där, och därför politiker och journalister alltid flockats till Twitter.
Twitter var på riktigt.
Och med Laura Helmuths hastiga avgång som chefredaktör är nu även Bluesky på riktigt.
Det, om något, bör oroa X:s ägare Elon Musk, som förvandlat den redan politiserade plattformen till en megafon för Trump och Republikanerna sedan han tog över 2022.
Att drivor av användare lämnar plattformen just av den anledningen är såklart också problematiskt för Musk. Bara dagen efter valet i USA uppskattas över 115 000 konton ha deaktiverats. Men folk har lämnat Twitter förr – och alltid återvänt, eftersom det inte funnits något vettigt alternativ. Man vill ju vara där det händer.
Nu händer det på Bluesky – också.
Frågan är bara hur länge det kan hålla. Trots hajpen har Bluesky inte uppfunnit någon ny magisk affärsmodell. För att överleva behöver de, precis som alla andra, förr eller senare börja tjäna pengar – på annonser, betalmodeller, nya investerare eller försäljning av användardata.
Samtidigt pekar mycket på att tiden för enskilda sociala medier som gemensamma samlingsplatser går mot sitt slut. Användningen av sociala medier skiljer sig alltmer mellan kön, ålder och politisk tillhörighet. Ungdomar hänger på Tiktok, pensionärer på Facebook, vänstern flockas till Bluesky och högern håller sig kvar på X.
Lägg till en växande medvetenhet om sociala mediers negativa effekter. Folkhälsomyndighetens skärmtidsrekommendationer och Australiens nya beslut att förbjuda sociala medier för personer under 16 år kan vara början på ett paradigmskifte. Ungdomar har alltid varit bränslet i dessa plattformar. Tumblr, Myspace, Lunarstorm – det är där ungdomskulturen har skapats de senaste 20 åren.
Ett Tiktok utan tonåringar är otänkbart.
Om fler länder följer Australiens exempel kommer de kulturella effekterna att bli enorma.
Så vad betyder det för Bluesky och X? Förmodligen mindre än vad entusiaster på båda sidor vill tro. Den verkliga tillväxten sker inte på textbaserade plattformar längre. Bilder och video har redan tagit över. Loppet är kört. Kanariefågeln är död.
Det är inte en fråga om vem som vinner – dronten eller den tasmanska tigern – utan om vem som försvinner först.