”Hon smekte sig själv med blicken fäst på Peter, på den vältränade kroppen, den självsäkra hållningen. Hon föreställde sig de skulpterade bröstmusklerna. Säkert renrakade. Med små hårda bröstvårtor. Det dröjde inte länge förrän hon kom.”
Scenen hittas i Camilla Läckbergs nyutkomna bok ”Drömmar av brons”, den tredje i spänningsserien om den rika hämnerskan Faye, och hör till passagerna som deckardrottningen fick svettas för att få på pränt.
I flera intervjuer har författaren berättat om sin ångest:
– När jag skulle skriva den första sexscenen skämdes jag så mycket att jag inte visste var jag skulle ta vägen, sa hon till Aftonbladet i våras.
Hennes oro var befogad.
Mellan åren 1993 – 2020 hade magasinet ”Literary review” till och med en utmärkelse på temat: Bad sex in fiction award. Priset – en tveksam ära – vanns inte sällan av storheter som Norman Mailer och Jonathan Littell.
Att skriva om sex är ökänt svårt. Och kanske är det svåraste att skriva om lyckat sex.
Posterotisk trend
I samtidslitteraturen lyser njutningen med sin frånvaro. Det konstaterade Malte Persson i en text i Expressen 2017 som handlade om den svenska romankonstens posterotiska trend.
”När sexskildringen vid enstaka tillfällen blir explicit är det närmast i syfte att göra den mindre sexig. Ordet ”kuken” följs av orden ”var slak”.” skrev Malte Persson och tog Tone Schunnessons ”Tripprapporter” (2016) samt Isabelle Ståhls ”Just nu är jag här” (2017) som exempel.
Textens tes var att det möjligen går att skriva bra om dåligt sex, men nästan bara dåligt om bra sex, bland annat eftersom läsarna spanar mer uppmärksamt efter klichéer just i de intima scenerna.
Och spaningen om samtidsromanernas dåliga ligg verkar i viss mån fortfarande ha bäring. Som i journalisten Adam Svanells debutroman ”Vildsvinet” från våren 2024 där den sexuellt oerfarne huvudpersonens första ligg med sin nya dejt blir ett kort fiasko:
”Hon föste ner boxershortsen, lirkade in mitt kön och drog mig till sig. Vi gungade fram och tillbaka. Hennes vattniga blick var fäst någonstans långt bort. Det tog nog inte mer än tjugo sekunder innan jag kände en varm underström komma.”
Eller som det uteblivna sexet i Bengt Ohlssons ”Midsommarnattsdrömmar” från 2020, där Augustprisvinnaren väljer följande ord för att beskriva rollfiguren Idas erotiska frustration:
”Hon stod på verandan med sin svidande fitta, som kändes röd och svullen som babianernas arslen på Skansen (...)”.
En mening så smaklös att den fick undertecknad att vilja sanera ögonen med klorin och svinto.
Även den hyllade författaren John Ajvide Lindqvist har lyckats med något liknande, när han i ”Verkligheten” från 2022 beskriver följande scen:
”Malins bröst ser ut som två vätskefyllda påsar som plaskar från sida till sida när hon börjar jucka i en cirkelrörelse över Tottes penis som kommer till synes, glänsande av sekret, innan den åter försvinner in i Malin med ett smaskande (...)."
Mottrenden är här
Men det finns också exempel som går emot Malte Perssons spaning om den osexiga samtidslitteraturen. Som i Caroline Ringskog Ferrada-Nolis ”D e kroniskt” från 2022, som visserligen innehåller fleralet mörka sexskildringar, men där huvudpersonen också har ett oväntat härligt möte med den pundande Gustaf:
”Han klädde av sig alla kläderna. Jag med och skrattade jättemycket. Jag hade aldrig varit med en tjock kille förut. Det var kul på nåt sätt. Jag sög av honom och vi knullade. Han hade liten kuk, men allt var så otroligt fint.”
Bland lyckade ligg finns faktiskt också Isabell Ståhl, som av Malte Persson sades ingå i en posterotisk trend. I ”Eden” från 2023 har huvudpersonen Elise sex med vännerna Fredrik och Johannes i en dusch.
”De kommer in ni mig samtidigt, Fredrik framifrån och Johannes bakifrån; det är så enkelt, som en rörelse man gjort tusentals gånger, och äntligen fattar jag hur det ska kännas.”
Elise tycker att det känns som om båda männen vore skapta för att vara inuti henne.
Men det mest bländande exemplet på lyckat skönlitterärt sex hittas ändå i Sanna Samuelssons ”Mjölkat” från 2023. Detta trots att hon i sin långa lesbiska scen bockar av flera vanligtvis förödande stilistiska grepp.
En bra tumregel för intima skildringar är att stryka långsökta metaforer och liknelser. Det kan också vara bra att undvika språk och beskrivningar som snarare hör hemma i biologiböcker – så som djur och detaljerat köttig anatomi.
Men trots att Sanna Samuelssons sexscen i ”Mjölkat” innehåller allt detta – det korsklipps både till handmjölkning och inseminering av en ko – så fungerar det. Ett skönlitterärt eldprov.
”Stoppade in min tunga och mina fingrar inuti henne samtidigt. Graviterade mot henne. Hon luktade så gott. Hur hon rörde sig mot mig. Jag lutade ansiktet mot henne och likheten slog mig. Hur man lutar pannan och kinden mot kons sida när man mjölkar.”
Det blir en aning sexolog-tekniskt när vuxenleksakerna åker fram ur skrivbordslådan. Men i sin genre har Camilla Läckberg inget att varken skämmas eller att ha ångest för
Även Camilla Läckberg skildrar lyckat lesbiskt sex i sin ”Drömmar av brons”. Där låter hon sin Faye hamna i kvinnofängelse, dömd för mord på sin exman.
På anstalten möter entreprenören den drottninglika och dominanta Ines, som inte bara smeker Faye till orgasm under en filt framför ”Masked singer” utan också bjuder in till trekant i cellen på sin födelsedag, inklusive en Satisfyer som påminde om ”en liten hårfön”.
Det blir en aning sexolog-tekniskt när vuxenleksakerna åker fram ur skrivbordslådan. Men i sin genre har Camilla Läckberg inget att varken skämmas eller att ha ångest för. Snarare ligger sexskildringarna helt i linje med vad ”Drömmar av brons” utger sig för att vara: En bok om en snorrik affärskvinna som hämnas våldsamma män, hyllar systerskapet och lyckas med allt hon tar sig för – även när det gäller sex.
De intima scenerna är en del av deckardrottningens förmåga att ge läsarna precis vad de vill ha.
Och om man ska vara krass: Det finns Augustprisvinnare och andra litterära tungviktare som skriver både mer pinsamt och grövre om sex än Camilla Läckberg.
3 sexscener ur Läckbergs ”Drömmar av brons”
Trekant i kvinnofängelset
”Faye böjde sig fram och kysste henne innan hon satte sig grensle över henne och mjukt höll fast armarna under sina knän så att Ines inte kunde röra sig. Hon drog med händerna längs Ines armar, axlar och när hon nådde brösten såg hon i ögonvrån hur Miryam betraktade dem och andades tungt medan hon började smeka sig själv. Efter en stund plockade Faye upp Satisfyern medan Miryam grep efter dildon.”
”Masked singer”-sex
”Flera av kvinnorna skrattade men Faye lyssnade inte längre. Hon satt alldeles stilla och höll andan. Ines hand hade i skydd av filten letat sig in under hennes byxlinning och rörde sig plågsamt sakta neråt. Faye knep ihop käkarna för att inte stöna högt när Ines ytterst försiktigt tog sig innanför trosorna och med mjuka, långsamma rörelser smekte henne. Hon särade diskret på benen. Ines arbetade med små, precisa rörelser. Faye skälvde till helt lätt när orgasmen kom. Ines hand försvann kort efteråt. I det grönvita ljuset från tv:n tyckte sig Faye se ett leende i ögonvrån.”
Möte med mäklaren
”Nu låg hon helt öppen för honom, och hon njöt av känslan av att det som nu skulle ske var ett oskrivet blad. Detta var en man som hon inte kände, som hon inte visste hur han var i sängen, och nu skulle han bearbeta henne med sin tunga.”