10.00
De enerverande syskonmössens ändlösa tjatter får hörselbenen att värka. Svåruthärdliga transportsträckor av tom dialog. En karaktär vid namn Gamelina låter som en pårökt Louise Epstein och drar fisskämt.
13.00
Noterar att mössens stenade humor hade platsat i en rusrapport på Flashback:
”Taksmocken?”
”Nej tak-nocken”
”Jaha, hahaha”.
Varför stampar handlingen i kvicksand? Och varför fortsätter musrösterna eka i huvudet efter att jag stängt av?
14.00
”HJÄLP, SKYDDSOMBUDET! Jag håller på att få en psykos av Musse och Helium”, skriver jag till redaktören efter att ha skjutit i mig ett flertal ljudsagor ur serien.
”Jag kan begära skyddsstopp redan nu”, svarar han.
Jag tröstar mig med inlägg av likasinnat plågade föräldrar i sociala medier: ”Hade önskat att Paludan åkte till lågstadieskolor och brände alla delar i Musse och Helium istället.”
Men någon måste försöka förstå fenomenet ”Musse & Helium”. Denna försökskanin är jag. Men först behövs en bakgrund.
Camilla Brinck ser sig mer som entreprenör än författare
Året är 2016 när artisten och låtskrivaren Camilla Brincks karriär gör en vändning. I studion ska hon förvränga om sin stämma till en mansröst, när något går fel. Rösten pitchas istället upp och låter som en pipig mus. I Camilla Brincks huvud dyker en karaktär upp: Musse.
Framför sig ser hon precis hur han ser ut. Fröet till succén är sått. Ett misstag blir mus.
”Alla tyckte det var skitkul när jag gjorde mina röster. ‘Hon är så rolig Camilla, vad har hon fått för drink?’ Men ingen fattade”, säger Camilla Brinck till Breakit några år senare när hennes böcker sålt miljonupplagor, exporterats till andra länder och blivit ett lukrativt universum med meet and greet-maskotar, spel, aktivitetsböcker och youtube-kanal. Mössen har förstås också skivkontrakt på Warner music.
I samma intervju med affärssajten Breakit, beskriver Camilla Brinck sig mer som entreprenör än författare. Redan från början tycks hon vara en slipad säljare.
Med sin affärspartner Maxim Kalmér utvecklar hon redan 2016 en lukrativ marknadsföringsmodell: Första boken görs direkt som en sorts filmisk ljudsaga – ett dialogdrivet format med ljudeffekter och musik. Samtliga röster görs av Camilla Brinck själv, och ljudboksappen Storytel nappar snabbt.
Det första äventyret, ”Musse & Helium: Mysteriet med hålet i väggen” rullas ut i publikens appar 2017 och hittar genast en stor publik.
Enligt Breakit har Brinck och Kalmér ritat om regelboken för barnboksutgivning i ljudboksformat. Det tycks ha blivit en marknad där det numera pratas om ”storytelling” än litteratur.
När titlar läggs till i musimperiet handlar en annan viktig del av marknadsföringen om att jobba mot skolor. Här kan stora volymer läsare nås av bilder- och kapitelböcker, inser Camilla Brinck och Maxim Kalmér, som tidigt satsar på lärarhandledning, i form av material till titlarna som pedagoger kan använda i skolan. Också detta blir en enorm framgång på grundskolor Sverige runt. Barnen verkar älska de snacksaliga mössen tecknade i lockande Disney-manér.
Avhuggna dramaturgiska kurvor, stolpig text
Men salighetens paradis fyller inte i alla läsare. På sociala medier vittnar föräldrar som läst böckerna om symtom som liknar hjärnblödning. På X, tidigare Twitter, skriver signaturen @axljka att han ljugit för sin sjuåring för att slippa läsa fler böcker om de enerverande mössen:
”Jag drog en rövare om att författarinnan fängslats för brott mot barnkonventionen, så det kommer tyvärr inga nya böcker.”
”Mycket dialog som man kan tycka kunde kortas”, replikerar en användare.
”Bara dialogen? Hela böckerna skulle kunna raderas”, svarar @axljka.
Framförallt sågas den litterära kvaliteten hos böckerna; de avhuggna dramaturgiska kurvorna, den stolpiga texten som känns onaturlig och spretig att högläsa. Det klagas på platta karaktärer, samt att Camilla Brinck skrivit in en mycket förhärligad version av sig själv i äventyret. Den mycket sega händelseutvecklingen irriterar också många föräldrar. Detta trots att Camilla Brinck tagit hjälp av en masterclass av Dan Brown, författaren bakom bästsäljaren ”Da Vinci-koden”, för att lära sig skrivteknik.
”Känns som att författaren haft som mål att skriva så många böcker på så kort tid som möjligt för att kunna trycka ut sitt varumärke och tjäna pengar på t-shirts, kepsar, samarbete med Burger King osv”, skriver en recensent på Goodreads.
Själv menar Camilla Brinck att hennes stilistik präglats av gehör. Hon säger sig ha haft nytta av sin låtskrivarbakgrund, med vana att arbeta med intro, vers, refräng, vers, brygga: ”Jag skriver som jag skriver musik”.
Hjärnan luktar vidbrända fiskpinnar
17.00
Efter en arbetsdag med ”Musse & Helium” i ljud- och bilderboksformat luktar min hjärna som vidbrända fiskpinnar, men psyket börjar också malas ner av trippens intensitet.
Det rapporteras om en alarmerande läskris bland unga; Var femte tioåring saknar tillräcklig läsförmåga.
– Vi riskerar att få en generation med funktionella analfabeter, sa skolminister Lotta Edholm (L) i maj.
Kanske borde jag se Camilla Brinck som en frälsare i läskrisen, istället för att kalla hennes skapelse för ”Mössen från Mordor”. Bör jag inhalera helium nästa gång jag hjälper barnen med läxorna? Operera in morrhår i ansiktet? Vem behöver dramaturgi och karaktärsutveckling när det finns prutthumor och lättkrängda moralkakor?! hallucinerar jag.
”Visionen är att Musse och Helium ska finnas i varje hem i hela världen på ett eller annat sätt, även om det bara är ett klistermärke”, förklarar Camilla Brinck till Dagens Industri. I mitt helstekta huvud hör jag hennes ord med förvrängd musröst som utmynnar i ett ekande helium-skratt.
08.00
Nästa morgon. I yrsel suktar jag lugnande substanser för att dämpa baksmällan efter mitt obarmhärtiga experiment.
Till redaktören:
”Går Valium på friskvårdsbidraget?”