Bort med all övervakning, bort med all spårning.
Som prenumerant ska du inte behöva acceptera att samtidigt bli kartlagd av intressen som inte ens vi själva har insyn i.
Såklart.
Kan man tycka.
Det är nu fyra år sedan den omtalade GDPR-lagstiftningen infördes för att stärka integritetsskyddet för alla EU-medborgare. I och med lagen måste all insamling och lagring av personuppgifter godkännas. Alla företag och myndigheter måste ha en policy för vilken data som samlas in och varför.
Det blev inte riktigt som lagstiftarna hade hoppats.
Sedan införandet har enorma resurser gått till att dokumentera dokumenterandet av personuppgifter, miljontals utbildningar och seminarier, policydokument och administration – inte minst bland svenska myndigheter som antagligen varit mest nitiska med GDPR.
Men den verkliga måltavlan – techbolagen och alla som använder sig av dem – har samtidigt lagt minst lika mycket energi på att hitta olika sätt att kringgå regleringen och på att förfina insamlandet av persondata ytterligare.
Det vore svårt att påstå att integriteten på nätet har stärkts de senaste åren.
Övervakningen är monumental.
Hur många informationsrutor med mer eller mindre ofrivilliga medgivanden fladdrar inte förbi varje dag, som i det finstilta möjliggör omfattande integritetsintrång utan att vi riktigt förstår vad som händer.
”Vi värnar om den personliga integriteten”, står det på Apotekets webbsida. Samtidigt som de tillåtit att information om vilka apoteksvaror deras kunder köper skickas vidare till Facebook och deras annonsnätverk, som Ekots granskning avslöjade nyligen. (För att läsa granskningen på Sveriges Radios webb uppmanas du godkänna att Google spårar dina läsvanor.)
Vill du använda någon av Googles eller Facebooks tjänster utan att dela med dig av exakt alla dina preferenser?
I praktiken har alternativet varit att ställa sig utanför det digitala samhället.
Sedan en tid har ETC-företagen satsat på att bli ett bättre alternativ och tagit steg för att bli en övervakningsfri zon. Både av respekt för de som stöder oss och för att visa att det går.
Konkret har vi dumpat Google Analytics, besöksstatistikverktyget som nästan 90 procent av världens sajter använder, och ersatt det med ett spårningsfritt verktyg som heter Plausible. Därmed hindrar vi att Google placerar cookies på din dator eller mobil som registrerar vilka sidor du går in på. På etc.se har vi även proaktivt satt in spärrar som hindrar Google från att använda andra cookiefria tekniker som de utvecklat.
Vi har också gjort oss av med så kallade programmatiska annonser, som är en av de största källorna till övervakning på nätet idag. Det vill säga det enorma nätverk av spårning som gör att du ena sekunden kan söka information om sömnbesvär på din mobiltelefon, för att i nästa sekund överösas av reklam för sängar när du går in på en nyhetssajt på datorn.
Nästan all digital annonsering sker via dessa nätverk idag, där den som kan leverera den mest detaljerade persondatan om besökaren tar en del av intäkterna. För att ställa oss utanför detta gigantiska övervakningssystem har ETC varit tvungna att ta fram ett eget annonssystem som vi själva kontrollerar. De annonser du ser på etc.se idag levereras utan spårning, utan cookies, från våra egna servrar med hjälp av open source-programmet Ethical Ads.
Ju mer vi jobbat med den här frågan, desto tydligare har det blivit hur omfattande spårningen är och hur svårt det är att helt bli av med den. Det har räckt att en nyhetsartikel refererat till ett inlägg på Twitter eller bäddat in material från Youtube för att dessa ska kunna placera tredjepartscookies på din enhet i bakgrunden.
Sedan en månad blockar vi all sådan inbäddning på etc.se så att du som besökare explicit måste godkänna cookies för varje enskild tredjepartstjänst om du vill visa innehållet.
Vi har fortfarande en hel del kvar att göra. Inte minst för att rensa upp bland tjänster som vi köper in från externa partners, såsom våra mobilappar och e-postverktyg.
Ambitionen är att andra ska kunna följa vårt exempel utan för stora insatser. Det måste bli enklare att bli fri från övervakningskapitalismen som håller på att ta över internet. Både för företag som tillhandahåller digitala tjänster och för människor som vill använda dem.
Framöver kommer vi satsa på att erbjuda fler alternativ, till exempel har vi ett övervakningsfritt alternativ till videoapparna Zoom och Google Meet på gång som drivs från vår solcellsdrivna serverhall i ETC Solpark.