Det närmar sig valrörelse. Kanske är den redan igång. Och den som gjort sin läxa vet att opinionsbildningen blivit asymmetrisk. Med det menar jag att den som vill nå många människor måste vara beredd att tänka på ett nytt sätt. Så ja, Daniel Suhonen gör klokt i att uppdatera Katalys utifrån förutsättningen att man inte riktigt vinner hjärtan och sinnen genom att få in en till debatt i Dagens Nyheter. Han vill att tankesmedjan ska etablera sig på Tiktok och Youtube. Varför? För att unga män ideologiskt kantrar högerut, för att den utvecklingen sammanfaller med att politiskt innehåll på just sociala medier rör sig i den riktningen, för att ett parti som Sverigedemokraterna tidigt anpassade sin kommunikation för helt andra plattformar än de traditionella.
Den som inte strävar efter att hitta en strategi gällande hur åsikter och journalistik ska presenteras för en publik som uppfattar, säg, en tryckt dagstidning som lika relevant och samtida som en papyrusrulle, ja, den har tyvärr redan gett upp. Katalys har inte gett upp. Det har naturligtvis inte Dagens ETC gjort heller.
Jag tror att vi har något väldigt unikt att ge. Det handlar om en ledarsida med två redaktörer som har precis rätt tilltal för inte bara text utan även podd och video. Det handlar också om våra granskningar, att vi kan erbjuda fakta, upprörande och avslöjande. Det handlar till sist om att vi har riktade satsningar på politik, kultur och klimat. Det ger oss kraft.
Vi är redan extremt aktiva i en rad sociala medier, men fler ska läggas till, och vårt innehåll anpassas därefter. Du som är prenumerant kommer att bjudas in till det här projektet. I början av 2025. En hel del förarbete är redan gjort. Och ja, det är bråttom.
Ett stort ord för vad som har skett är paradigmskifte. Information strömmar annorlunda.
I detta nu håller en högerradikal på att bli Rumäniens nästa president. Han hyllar landets fascistledare under andra världskriget, gillar Ryssland och sprider skogstokiga konspirationsteorier om bland annat vaccin. Han har inget parti, struntade blank i de vanliga tv-debatterna. Men han är en jävel på Tiktok. Och har vad som verkar vara en engagemangsdrivande, hyperaggressiv trollarmé (hej, Kreml) i ryggen.
Sociala medier är inget som sker i marginalen. Det är inte bonusen man unnar sig när dörrarna är knackade. Eller, för att se till Dagens ETC, när artiklarna är skrivna. Då har man förlorat. Då dominerar redan andra perspektiv.
Vad som är viktigt att påpeka är att högerns propagandister inte är några sällsynt begåvade genier. Visst, de använder plattformerna som finns. De gör det ibland riktigt bra, oftast mest skapligt. Mer än så är det inte. De känns faktiskt ganska mätta. Och de förstår absolut inte journalistik.
Möjligheterna är därmed oändliga.