Hoppa till innehållet

Skola

Kommentar: Ny framtoning – samma fokus på vinst

Bild: Jessica Gow/TT

Dagens ETC

Skolkoncernerna har bytt strategi. De är mjukare i debatten, de lovar samarbete och att överskott återinvesteras. Så hur bemöter man deras nya argument? Det räcker egentligen med ett enda ord: Academedia.

Det här är en kommentar.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Skolkoncernernas intresseorganisationer har fått det allt tuffare i debatten. Gamla talepunkter som att segregationen minskar tack vare valfriheten och att konkurrens är bra för alla skolor har fått överges när det blivit uppenbart för alla att skolmarknaden bara har en vinnare: ägarna. Alla andra – i synnerhet kommunernas lärare och elever – är förlorare. 

De senaste månaderna har man dock kunnat skönja en offensiv från ägarna. Katastrofprojektet Friskolornas riksförbund har slängts i papperskorgen och istället har Almega utbildning uppstått, med en ny ton och delvis nya argument. 

Plötsligt är skolkoncernernas representanter väldigt samarbetsvilliga och betonar vikten av goda relationer mellan kommuner och friskolor. 

Störst av alla aktörer

Budskapet är att de vill alla elevers bästa, att kommuner och koncerner ska komplettera varandra – inte konkurrera, att utbildningens kvalitet alltid går före vinsten, samt den gamla klassikern: att vinsterna går tillbaka till eleverna. Almega utbildning skriver till exempel på sin hemsida att “lejonparten av det överskott fristående skolor gör återinvesteras i skolan”.

Det senaste argumentet biter bra på den viktiga grupp väljare som uppskattar vad aktiebolagsdriften åstadkommit på många andra marknader men som samtidigt tycker att vinster i skolan ska användas för att göra undervisningen bättre. 

Här behöver vänsterpolitiker vara uppmärksamma så att inte vinden i debatten plötsligt vänder och börjar blåsa dem rakt in i ansiktet. 

Här behöver vänsterpolitiker vara uppmärksamma så att inte vinden i debatten plötsligt vänder och börjar blåsa dem rakt in i ansiktet. 

Lyckligtvis behöver de inte göra mer än att läsa affärstidningarna och berätta för väljarna om hur skolkoncernerna och deras ägare framställs där. Ett tips är att börja med den största skolkoncernen Academedia med en årlig omsättning på cirka 17,5 miljarder kronor, ungefär lika mycket som de andra skolkoncernerna har tillsammans. 

Delas ut till ägarna

För två år sedan ägdes 40 procent av Academedia av utländska investeringsfonder. Idag är det utländska ägandet mer än 60 procent. Enligt tidningen Affärsvärlden beror det ökade utländska intresset för att äga svenska skolaktier på att de utländska investerarna inte låter sig skrämmas av svenska politikers utspel om att eventuellt begränsa vinsterna. Fondförvaltarna tror tydligen inte att några sådana beslut kommer att tas. 

Enligt samma tidning var det de utländska fonderna som tidigare i år pressade Academedias huvudägare Mellby Gård att häva försäljningen av sin aktiepost i bolaget till fastighetsmiljardären Roger Akelius. Akelius hade sagt till media att han ville att Academedia skulle sluta ge utdelning till aktieägarna och istället använda alla pengar till utbildning, men det kunde inte de utländska investerarna acceptera. 

Det de däremot kan acceptera är att en mycket stor del av Academedias vinst delas ut till ägarna. Academedias styrelse har föreslagit bolagsstämman att besluta om en utdelning på 1,75 kronor per aktie i år. 

Eleverna får det som blir över

Men den vanliga aktieutdelningen är inte det enda sättet som Academedia delar ut pengar på. Academedia köper även tillbaka aktier för ett högre pris av ägarna än vad de är värda på börsen, vilket innebär att 300 miljoner kronor extra kommer tillfalla Academedias aktieägare. Om man räknar in de här pengarna i Academedias utdelning så ökar den till 4,70 kronor per aktie, vilket ger en imponerande direktavkastning (kan översättas till ”ränta”) på cirka 7,4 procent.

Speciallösningen gör att en mycket stor del av Academedias vinster hamnar i aktieägarnas händer. 

Den här speciallösningen gör att en mycket stor del av Academedias vinster hamnar i aktieägarnas händer. 

Enligt tidningen Privata Affärer delade Academedia under förra räkenskapsåret ut drygt 78 procent av den redovisade vinst efter skatt. Det blev inte så mycket pengar kvar till att investera i eleverna.   

Inte lika politiskt känsligt

Varför trixar Academedias styrelse med det här ovanliga sättet att dela ut pengar till ägarna? Enligt Roger Akelius beror det på att inlösen av aktier inte är lika politiskt känsligt som vanlig aktieutdelning. Det syns ju inte när man tittar i den vanliga statistiken över utdelning. Ett annat skäl kan vara att det enligt börsmäklaren Avanza är skattemässigt fördelaktigt för utländska investerare att få sin utdelning genom återköp av aktier. 

Det är därför aktiebolagen måste bort från förskolan och skolan. 

Almega utbildnings påstående att en stor del av vinsten går tillbaka till eleverna stämmer helt enkelt inte, i alla fall inte för Sveriges särklassigt största skolkoncern. Academedias styrelse prioriterar avkastning framför utbildning.
Inget är viktigare än vinsten för Academedias ägare, vilket förstås är helt i sin ordning i ett börsnoterat aktiebolag. Det är därför aktiebolagen måste bort från förskolan och skolan. 

Mitt tips till alla vänsterpolitiker är att börja läsa affärstidningarna. Där får man den osminkade sanningen om skolmarknadens aktörer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.