Och än värre, Comhem menar att de har rätt att ta betalt för kanalen under hela den tid som tittaren har skrivit på ett avtal med företaget – i de flesta fall ett år.
På Comhem svarar hårt ansatta anställda att de inte heller förstår, men den order de fått från sina chefer är att säga till folk som ringer att de måste fortsätta betala för kanalen trots att de inte kan se den.
”Det är beklagligt”
När jag kontaktar Konsumentverkets upplysningstjänst Konsument hallå så får jag klart för mig att någon hjälp från Konsumentverket inte heller är att vänta:
– Vi tycker naturligtvis att det är beklagligt att så många kunder kommer i kläm, men det är inte mycket vi kan göra, säger Ronja Johansson Eld på Konsument hallå.
– Vi kan bara uppmana missnöjda kunder att skriva till Comhem, begära kompensation om de vill och kräva att deras avtal bryts. Går inte Comhem med på det så får man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, som kan avgöra tvisten.
Måste klaga individuellt
När jag frågar henne om detta inte betyder att Konsumentverket är tandlöst i förhållande till de stora mäktiga bolagen håller hon inte med utan menar att det beror på vilket avtal man skrivit med Comhem. Konsumentverket har inte heller, enligt vad hon känner till, planerat att som företrädare för konsumenterna ta upp frågan med bolagen.
– Konsumentverket skulle kunna ta upp frågan centralt och göra ett tillsynsärende av det, men det har jag inte hört något om och det är inte heller min sak att avgöra.
Att detta betyder att hundratusentals människor individuellt ska gå till Allmänna reklamationsnämnden är uppenbart inte ett problem för Konsumentverket.
Utredning på EU-nivå
Det kan ju inte vara rimligt att ett bolag kan sälja och fortsätta tvinga kunder att betala för en tjänst som man sedan inte levererar, så jag kontaktar konsumentministern Lena Mickos (S) kansli.
Hennes pressekreterare Jonas Lannering säger:
– Jag har kollat upp det, men eftersom det är ett pågående ärende kan inte Lena Micko uttala sig specifikt i frågan. Det kan nämnas att konsumenträtten styrs av EU-rätten och de senaste åren pågår ett arbete att ta fram regler om innehåll och digitala tjänster inom elektronisk kommunikation. Där ska det finnas konsumentskyddsregler för tjänster som säljs tillsammans med till exempel internetanslutningstjänst.
– Det pågår nu ett arbete om hur direktiven ska införas i svensk rätt.
Maktkamp utan risk
Inte heller här finns någon tröst för lurade Comhem-kunder som tvingas betala notan för Comhems ägare Tele2:s kamp mot Telia och TV4/C More för att få dominans på marknaden. Det ironiska är att det var under Telias monopol som Comhem som ett dotterbolag byggde upp sin dominerande ställning på kabelmarknaden. Nu slåss företagen för att bägge ska försöka bygga upp en fortsatt monopolliknande ställning.
Uppenbart är att tittaren inte har något att säga till om.
Det är faktiskt tills vidare lagligt för Comhem att tvinga sina kunder att fortsätta betala för något som de inte får.