Vi bör helt enkelt glömma 1974 års kulturpolitik, eftersom det bara gör yngre kulturskapare förbannade och maktlösa att tänka på den, och den går ändå inte att få tillbaka.
Ann och Fransesca som deltar via länk har båda arbetat på Unga Klara och Ann var 1984 med och startade den fria gruppen Boulevardteatern. Flera av dem som bänkar sig kring bordet på Lindholmen har 1974 i gott minne.
Kulturförsvarets grundare Ulla Berg Svedin var sufflör på Klarateatern innan hon kom in på Teaterhögskolan i Malmö. Christer Nilson var också med när det begav sig. Idag är han filmproducent men på sjuttiotalet grundade han kulturföreningen Spartacus i Göteborg, som snabbt fick 2000 medlemmar. Bland oss tillresta finns Tomas Forsell från Kalmar, medlem i musikgruppen Nynningen. Ingen av oss har minsta tanke på att glömma 1974 års kulturpolitik.
– Det här känns högtidligt!, säger Ulla och inleder kvällen.
Kulturförsvaret är Ulla Berg Svedins och maken Lars Bergs skötebarn och har de senaste åren haft formen av en podd där Ulla intervjuat människor om deras relation till konst och kultur, med målet att få upp kulturfrågorna på dagordningen hos riksdagspartierna.
I podden samtalar hon med dramatiker, skådespelare, författare, politiker, forskare, lärare och andra intellektuella, varav några sitter kring bordet ikväll.
Marika Andersson är rektor för tre skolor i Lövgärdet i Göteborg och har tillsammans med lärarna introducerat konst och kultur i både undervisningen och skolmiljön.
Även jag själv har varit med i podden och pratat om min pappa Per-Olov Zennström, som 1948 var med och författade det första kulturpolitiska program något svenskt parti haft – dåvarande SKP.
”Demokratiskt kulturprogram” övertogs av socialdemokratin i många delar och har förverkligades, inte minst genom 1974 års reform.
Ulla Berg Svedin har hunnit göra åttio avsnitt, en sorts grundforskning. Och varje poddgäst har fått frågan om varför arbetarrörelsen inte längre tror på konst, kultur och folkbildning som en del av samhällsbygget.
Under sommaren 2024 ombildades Kulturförsvaret till en partipolitiskt obunden ideell förening som är tänkt att kunna bli en plattform för människor från hela landet som inte tror att New public management är rätt väg för konst och kultur.
Christer Nilson kallar det en ”motståndsrörelse” medan Ulla hellre vill tala om samhällsvisioner, hur kultur och konst är nödvändiga, vad de tillför och har potential att tillföra samhället.
Hon avslutar sitt välkomsttal genom att citera Stefan Jarls senaste filmtitel.
– Själen, för fan!
Ulla säger att kampen för kulturen ytterst handlar om yttrandefrihet och demokrati.
Stefan Jonsson, författaren till boken ”Den otyglade skönheten: 5 saker som konsten vet om demokratin” ger en rapport från sin hemstad Norrköping som redan blivit riksbekant för sin kulturfientliga moderata kommunchef.
Enligt Stefan har hon med större brutalitet än Tidöregeringen löst upp strukturerna i stadens kulturförvaltning så att dess chefer och företrädare förlorat möjligheten att tala med en gemensam röst.
Stämningen är upphetsad men positivt laddad.
Forskaren i sociologi och barn- och ungdomsvetenskap Ove Sernhede påpekar visserligen att han själv och flera av de närvarande redan är pensionärer och kanske inte kan starta en folkrörelse. Ann Petrén är också arbetande pensionär men det ger henne mer utrymme för kulturpolitiskt engagemang.
Via ivriga samtal om förlusten av en gemensam offentlighet, tystnad och rädsla, vattentäta skott mellan institutioner och det fria kulturlivet, kamp om uppdragen och ungdomar som inte kan läsa eller orientera sig i samhället, exemplet Ryssland och hoten mot Public Service, kommer rådet så småningom fram till en möjlig funktion som många av oss bedömer som viktig och som vi tror passar Kulturförsvarets nuvarande sammansättning.
Att motverka mörkläggningen, föra bok över, och regelbundet återrapportera politiskt styrda försämringar inom områdena konst och kultur, och angrepp på konstens frihet eller konstutövares villkor.
Ann Petrén påpekar att det från en medelålders horisont kan se ut som att ingen gör motstånd och ”ingenting händer” men protester och aktioner pågår, fast på andra sätt än de vi känner till. Kvällens yngste deltagare, musikproducenten och artisten Björn Nilson aka Kapten Röd, född 1984, nämner en turné han genomförde 2017 kallad ”Hundralappen”, där biljetterna kostade 100 kronor för tillgänglighetens skull.
Vi enas om att namnet ”Kulturförsvaret” passar bra i vår tid, då krigsretoriken letar sig in överallt.
Jag vill utnämna grundaren Ulla Berg Svedin till kulturförsvarsminister, men läkaren och kulturskribenten Cecilia Verdinelli tycker att posten ska rotera.
Fortsättning följer.