Utöver Michael Douglas kommer flera manliga filmgiganter att närvara.
Och just deras manlighet diskuteras friskt i Frankrike, där filmbranschen fortfarande befinner sig i kris efter att Metoo-upproret började 2017 och där regissörer som Roman Polanski och Luc Besson i flera sammanhang ”cancellerats”.
Många menar att det är absurt att alls prata om deras kön utan att man fortsatt bör skilja konstnären från sitt verk.
Men debatten fortgår och förstärks av årets deltagare.
Utom tävlan kommer bland annat nya Indiana Jones-filmen att visa med Harrison Ford, Mads Mikkelsen och Antonio Banderas. Så även även Martin Scorseses ”Killer of the flower moon” med Leonardo DiCaprio och den 79-årige, nyblivna pappan Robert De Niro.
Samtidigt trycker festivalen på att rekordmånga tävlande filmskapare är kvinnor. I praktiken innebär det att bara sex av sammanlagt nitton filmer regisserats av kvinnor. Blott en mer än rekordet från förra året.
De kvinnliga filmmakarna är så få att de går att lista i löpande text: La Chimera av Alice Rohrwacher, en italiensk filmskapare född 1980, Club Zero av österrikiska Jessica Hausner, född 1972, Last summer av fransyskan Catherine Breillat, ”Anatomie d’une chute” av likaledes franska Justine Triet. ”Banel et Adama” av fransk-senegalesiska Ramata Toulaye Sy och ”Olfas Daughters” av tunisiska Kaouther Ben Hania.
Flera av dessa har tävlat och vunnit priser i Cannes tidigare.
De ställs mot välrenommerade, manliga mottävlande som är för många för att lista, men några av dem sticker ut: 89-årige britten Ken Loach till exempel, som tävlar med filmen ”The old oak”.
Skulle han vinna, blir det hans tredje guldpalm.
Han utmanas av amerikanen Wes Anderson som tävlar för tredje gången, samt tyske Wim Wenders som tidigare vunnit pris för till exempel bästa regissör.
Frågan om huruvida filmskapandet går att skilja från upphovspersonen blir dock aktuell redan med invigningsfilmen.
Den franska filmskaparen Maïwenn (Maïwenn Le Besco) inviger med kostymfilmen ”Jeanne du Barry” där hon själv och Johnny Depp spelar huvudrollerna. Depp spelar Ludvig den femtonde och Maïwenn titelrollen Jeanne – kungens sista älskarinna.
Filmens tema – en fattig kvinna som förför kungen och tar sig uppåt i samhället – skapar en perfekt storm tillsammans med de bägge huvudpersonerna.
Filmen är Johnny Depps återkomst till vita duken efter de uppmärksammade rättegångarna mot Amber Heard. Och Maïwenn är aktuell i en rättegång efter att ha spottat journalisten Edwy Plenel ansiktet. Han är chefredaktör för tidningen ”Médiapart” och avslöjande under Metoo att hennes exmake Luc Besson anklagas för våldtäkter och övergrepp.
Hon var själv bara 14 år när hon mötte den 18 år äldre regissören. Och Maïwenn säger nu i intervjuer att filmen ”Jeanne du Barry” är en ”feministisk film” som i grunden berättar hennes egen livshistoria.