Fysiskt och verbalt våld och förnedring mot kvinnor är vanligt förekommande. Vad händer med barn och unga som konsumerar sådan porr från unga år? Borde vi ha porrfilter i skolorna? Mer porrkritik i sexualundervisningen? Det är några av de frågor som har kommit upp på bordet de senaste åren.
Villkoren för de som medverkar i pornografin har det däremot pratats mindre om. Därför är det välkommet att organisationen Talita, som jobbar med att stötta kvinnor som vill ta sig ur prostitution, pornografi och människohandel, nu har sammanställt en gedigen 70-sidig rapport som ger en inblick i den svenska porrbranschen. Rapporten berättar om en bransch där gränser ständigt pushas, och där unga människor med osäker ekonomi och sexualiserat våld i bagaget ser ut att vara överrepresenterade.
Men framförallt berättar den om porrbranschen i plattformsekonomins tidevarv.
Mycket av distributionen av porren har idag flyttat till olika internetforum, där kvinnor själva kan ladda upp bilder och filmer. Produktionskostnaderna blir därmed för porrsajterna noll. Istället för att hyra studio, utrustning, filma, redigera, kan man äga en amatörporrsida som löpande drar in pengar. Forumet Scandalbeauties drar in 4,7 miljoner i årlig vinst. Här kan det vara värt att notera att den genre som kallas amatörporr ofta ger skenet av att vara icke-kommersiellt, men sällan är det. Titlar på foruminläggen där bilder och filmer visas är ofta i jag-form som ger sken av att kvinnan är avsändaren, och även den som tjänar pengarna. Men forumen tar enligt rapporten mellan 20 och 50 procent av värdet på transaktionerna.
Precis som traditionella porr-producenter så rekryteras kvinnor aktivt till forumen. Rekryteringen spelar rakt in i selfiekulturen på social medier. Bilden som visas upp är en bild av en glamourös livsstil, lyxliv och tjusiga hotell. Med slogans som ”Pengar istället för likes” och ”Är du vår nya bloggstjärna?” riktar man in sig på unga tjejer. Intervjupersonerna i rapporten berättar att forumet anställt unga killar att rekrytera unga tjejer och att man siktar in sig tjejer ”visar upp sig mycket” i sociala medier. Rapportförfattarna drar paralleller till den så kallade ”lover boy-metoden” som används i Östeuropeiska länder för att locka kvinnor in i prostitution och som går ut på att unga män vinner unga kvinnors förtroende och lovar stora pengar. Här lockar snygga unga män istället unga kvinnor in i pornografi med löften om berömmelse och pengar, med hashtags som #luxurylife, #hotellife och bilder på limousiner.
Det kan utifrån se ut som att makten ligger hos dem som laddar upp material. De kan ju välja vad de laddar upp, de kan ju byta plattform, och så vidare. Men av intervjuerna framgår att det inte riktigt är så enkelt, heller i denna bransch.
Kvinnorna i studien berättar om press från sajterna att hela tiden ladda upp mer material, att gå längre och göra grövre grejer. De berättar om tjejer som blivit lurade på pengar, som inte kunnat plocka ut sina pengar eller som inte kan ta ner sina bilder om de vill sluta. De beskriver också att den ökade konkurrensen driver ner intäkterna. Introduktionen av nya plattformar, den ökande mängden kvinnor innebär att kvinnorna tvingas utföra ”mer jobb för samma pengar”. Den högre konkurrensen pressar också kvinnor att delta i allt grövre och våldsammare hardcore-pornografi för att försörja sig.
Precis som att plattformsekonomins löften om att man kan ”ta makten” över sitt arbete i praktiken visade sig komma på skam – att köra Uber blev inte ett lönsamt extraknäck, utan ett dåligt betalt arbete med totalt oreglerad arbetstid – så bedrar skenet även i porrbranschen. Inte heller i här innebär att arbeta för en plattform att du automatiskt har makten över vad du gör.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.