Klimatfrågan är en av Vasaloppets största utmaningar, eftersom loppen är helt beroende av snö och kyla, skriver man på hemsidan under fliken ”hållbarhet”.
”Inom Vasaloppet vill vi göra vad vi kan för att minska vår påverkan på klimatet genom att följa upp befintliga krav och ha en aktiv dialog om miljökrav med våra transportörer och samarbetspartner för resor”, fortsätter Vasaloppet.
Nolltolerans mot skräp
Mats Rylander, hållbarhetsansvarig för Vasaloppet, säger att de förhåller sig till FN:s globala mål gällande hållbarhet, miljö och klimat.
– I det arbetet ingår naturligtvis miljöarbetet, att minimera klimatpåverkan utifrån transporter, resor, mat och snöläggning. Men också att vi ska ha en ren arena och minimera nedskräpning, säger han till Dagens ETC.
Sedan flera år tillbaka har Vasaloppet en nolltolerans mot nedskräpning och sedan 2017 finns även ett tidsstraff för den som blir påkommen med att slänga skräp längs spåret.
Två stora utsläppare
Vad det gäller samarbetspartners och sponsorer har Vasaloppet en policy om att företagen ska ha värderingar och grundsyn som stämmer överens med Vasaloppets hållbarhetstänk.
Men bland de fem huvudsponsorerna finns Preem och Volvo, två företag som står för stora utsläpp av klimatskadlig koldioxid.
Står de bakom era värderingar om hållbarhet?
– Det är vår bedömning att de gör det, säger Mats Rylander.
– Jag förstår att det är en utmaning när man tillverkar fossila bränslen, men Preem jobbar mycket med lösningar och alternativ. Deras ”Evolution Plus” är världens enda Svanenmärkta diesel. De strävar efter att göra omställningen mot mer miljövänliga alternativ.
Preem ligger idag trea på listan över Sveriges största utsläppare. Om de får klartecken att bygga det nya raffinaderiet i Lysekil väntas de bli Sveriges enskilt största utsläppare, med 3,4 miljoner ton koldioxid årligen.
Hur stämmer det överens med era värderingar?
– Preem jobbar mycket med att ta fram alternativa produkter som är miljövänliga. Vad det gäller raffinaderiet är jag inte tillräckligt insatt för att uttala mig om det, säger Mats Rylander.
”Långsiktigt tänk”
Även Volvo är en stor utsläppare. När analysföretaget Jato 2018 undersökte de 25 bäst säljande bilmärkena i Europa hamnade Volvo på tredje plats bland de värsta miljöbovarna. Volvobilarna släpper i genomsnitt ut 130 gram koldioxid per kilometer.
– Volvo är världsledande vad det gäller trafiksäkerhet och står för säkra transporter till och från våra evenemang. Vi ser en vikt vid att färdas i bilar på ett hållbart och miljömässigt sätt. Jag kan inte svara på frågan om de är en större eller mindre utsläppare jämfört med andra biltillverkare, men de jobbar hårt på att ta fram bra och miljövänliga alternativ, med elbilar och hybrider, säger Mats Rylander.
Hur jobbar ni kontinuerligt med att se över era sponsorer och deras hållbarhetsarbete?
– När vi hittar samarbetspartners är viktigt att de har ett långsiktig tänk gällande hållbarhetsarbete. Vi har många andra partners som exempelvis tar bort dieselvärmen i tält och ersätter med fjärrvärme och pellets. Våra partners hjälper oss att bli bättre.