I ett försök att snabbt minska branschens klimatföroreningar byggs alltfler container- och kryssningsfartyg med motorer som drivs av flytande fossilgas, LNG. Gasen ger 25 procent lägre koldioxidutsläpp än konventionella fartygsbränslen.
Men nu visar en ny studie från oberoende forskningsinstitutet International council on clean transportation, ICCT, att fossilgasen istället läcker stora mängder av den mer kortlivade men betydligt starkare växthusgasen metan. Analysen visar att en övergång till LNG i själva verket kan ge ännu större totala växthusgasutsläpp till år 2050 än om branschen inte vidtar några åtgärder alls utan fortsätter med business as usual.
Populär motor i kryssningsfartyg
Enligt studien släpper den mest populära LNG-motorn ut mellan 70-82 procent mer metan än det renaste dieselbränslet MGO. Motortypen är populär i kryssningsfartyg och kryssningsindustrin säljer in de här LNG-fartygen som särskilt klimatvänliga. Så sent som i december lyfte världens största kryssningsoperatör, Carnival Corporation, fram sitt LNG-program som ett exempel på företagets klimatledarskap.
– De flesta av Carnivals globala flottor bränner fortfarande en av de smutsigaste fossila bränslena på jorden - bunkerolja - och LNG-gasen är ingen lösning på deras enorma klimatföroreningsproblem, säger Kendra Ulrich, sjöfartsansvarig på miljöorganisationen Stand earth, som beställt studien.
– Om Carnival vill bli en miljöledare måste de byta till det renaste tillgängliga bränslet - MGO - och satsa sina investeringsdollar på riktiga nollutsläppsteknologier, fortsätter hon.
Alla utsläpp måste räknas
Enligt FN:s klimatpanel IPCC måste de globala växthusgasutsläppen halveras till 2030, jämfört med 2017 års nivå, om de värsta effekterna av klimatkrisen ska undvikas. De globala metanutsläppen måste ner med minst 35 procent till 2050.
– Nu måste Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) börja inkludera alla växthusgasutsläpp i sin strategi för utsläppsminskningar, säger Kendra Ulrich.
Hon får medhåll av Elizabeth Lindstad, chefsforskare vid SINTEF Ocean.
– Om vi fortsätter att bara fokusera på koldioxid, kan vi få ett stort antal fartyg som uppfyller alla effektivitetskrav, men där utsläppsminskningarna endast är på papper, säger Elizabeth Lindstad.