Att resa med tåg är helt enkelt för krångligt. Det menar Miljöpartiet, som tillsammans med de andra partierna i EU-parlamentets gröna grupp vill se en bättre samordning av EU:s tågtrafik. Först då kan det bli ett verkligt alternativ till flyg vid utlandsresor, säger EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP).
– Även jag som tågluffar varje sommar upptäcker ofta nya rutter. Man måste gå in på olika tågbolags webbplatser för att jämföra alternativ, vilket tar flera timmar. Det är ett pussel att resa och om ett tåg blir försenat faller alltsammans.
Vill se gemensamt system
För att förenkla bokningen av tågresor vill MP och den gröna gruppen att EU tvingar tågbolag att dela med sig av sina bokningssystem.
– När man ska ut och flyga går man ganska sällan in på ett enskilt flygbolags webbplats, utan man går in hos en tredje part för att jämföra priser och rutter. Men i dagsläget vill få tågoperatörer öppna sina bokningssystem, för de vill äga hela kundrelationen, säger Jakop Dalunde.
De gröna partierna vill även att tågbolagen ska ta ansvar för förseningar som drabbar passagerare som har bokat sammanhängande resor med olika företag. Det är något som välkomnas av tågentusiasten Susanna Elfors som för några år sedan missade en anslutning hem från Berlin tillsammans med sin familj.
– Vi blev väldigt nervösa men fick till slut sitta i restaurangvagnen i ett annat tåg i stället. Resan blev lite besvärlig. När jag kom hem kände jag fortfarande att jag vill resa hållbart. Men om jag, som ändå är ganska tålmodig, tycker det är besvärligt behövs det förbättringar, säger hon.
”Finns en verklig kraft”
Hemkommen från resan startade Susanna Elfors Facebookgruppen Tågsemester, där medlemmar kan ställa frågor och dela med sig av tips på alltifrån bokningssajter till de vackraste tågstråken och vad som är bra att ha med sig på resan. Under det senaste halvåret har tillströmningen av nya medlemmar till gruppen varit särskilt stor, säger hon.
– Jag tror det delvis beror på att Malena Ernman gick ut förra året och sa att hon ska stanna på marken och tacka nej till jobb på andra sidan jordklotet. Jag tror det hade jättestor effekt.
I dagsläget har gruppen över 19 000 medlemmar och är därmed den största svenska Facebookgruppen på temat, säger Susanna Elfors.
– Jag har jobbat med miljö och hållbarhet ganska länge men för första gången känns det som det verkligen finns en kraft. Folk vill resa, men vill göra det hållbart. Man pratar inte bara om att andra ska göra något, utan det finns ett praktiskt intresse av att göra saker annorlunda själv. Det känns roligt och konkret.
Även inom EU-parlamentet har perspektivet börjat skifta, menar Jakop Dalunde. Tidigare har all politisk energi lagts på att främja flyg när det gäller internationella resor, säger han.
– Men folk börjar äntligen komma till insikt om att vi måste sätta ett pris på flygets miljöpåverkan. Då måste vi satsa på tåget för att ge människor ett annat resealternativ. Just nu är det bara gröna gruppen som driver det här aktivt, men om vi lyckas lägga fram förslagen på ett bra sätt tror jag inte att mina parlamentskollegor kommer motsätta sig.
• Idag finns ett fåtal webbplatser där man kan boka biljetter för resor genom flera länder. Ett par exempel är loco2.com och trainline.eu, men de samlar inte information från svenska tågoperatörer.
• Det går även att pussla ihop egna rutter genom att gå in på de olika nationella järnvägsbolagens webbplatser. Ytterligare ett alternativ är att ta hjälp av en resebyrå.
• För den som ska resa genom flera länder kan det vara enklare att köpa ett Interrailkort eftersom det kan användas på alla tåg. Det är gratis för barn och ett pass för fem resdagar inom 15 dagar kostar 3 104 kronor för vuxna. Det finns även interrailkort för längre resperioder. Det är ofta en bra idé att även köpa platsbiljett eftersom det krävs på vissa tåg.