Samtidigt har kampanjorganisationen Skiftet nyligen samlat in över 17 000 underskrifter som kräver att resebolagen ska börja ordna charter med tåg.
Nu händer det även mer från politiskt håll kring det internationella tågresandet.
I 73-punktsöverenskommelsen mellan S, MP, C och L i står det att ”Regeringen ska agera för att göra det enklare att boka utlandsresa med tåg. Trafikverket ges i uppdrag att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer.”
– Det är klart det är viktigt att vi har en regering som pekar på att man ska verka för att utforma bättre system som gör att man kan boka tågresor. Ju lättare det blir att boka sin resa, desto fler kommer att välja tåg, säger Jonas Falk på Silverrail, som är svensk återförsäljare av Interrail-kort.
”Mycket att jobba med”
Gustaf Engstrand, policyansvarig på branschorganisationen Tågoperatörerna, instämmer.
– Det är naturligtvis jättebra att regeringen tar upp detta, säger han.
Det finns många hinder i systemet och det krävs en teknisk standardisering mellan alla EU-länder, enligt Gustav Engstrand.
– Spårvidden, signalsystem, språkbarriärer, kollektivavtal, skattesystem, banavgift-system. Det blir problem vid varje gräns. Förutsättningarna finns för en standardisering, men det finns mycket att jobba med och det går inte snabbt.
Ett av de stora problemen är att tågbolagen använder olika system som främst är utformade för att fungera nationellt.
– Det arbetas på standarder för att göra samma typ av anrop oavsett vilket system man vill använda, säger Jonas Falk.
Gustaf Engstrand säger dock att det inte alls är så svårt att boka som det kan framstå.
– Vi har försökt torgföra tydligt att det inte är så svårt som man ibland får intrycket av. Jag gjorde själv en Interrail-resa i somras och har även gjort det i min ungdom. Och det är betydligt lättare att få överblick i dag med de appar som finns. Tågsemester-gruppen på Facebook är en fantastisk källa till inspiration. Det finns ett antal sajter att boka på, säger han och nämner DB och Trainline som två av flera exempel.
Vinst i EU-parlamentet
Europaparlamentet röstade nyligen igenom ett lagförslag som ska göra det enklare att åka tåg inom EU. Om lagförlaget går igenom i ministerrådet och EU-kommissionen kan det innebära en rad förenklingar för tågresenärerna.
– När det gäller det gemensamma bokningssystemet är jag betydligt mer optimistisk i dag än för ett år sedan, säger Jakop Dalunde (MP), europaparlamentariker som drivit på för tågfrågorna.
– Alla sade att det är flyget som gäller för längre resor och att tåg mest är för regionaltrafik. Men så lyckades vi vinna frågan i Europaparlamentet. SJ har tidigare varit ganska skeptiska, men nu säger de att de följer noggrant vad EU fattar för beslut. Jag hoppas att de föregår beslutsprocessen och sätter igång redan nu.
Jakop Dalunde tror att frågan kommer att förhandlas under det finska ordförandeskapet i höst.
– Då kan det bli verklighet om något år. Det skulle vara otroligt.
Trendbrott på väg?
De senaste tio åren har både SJ och Deutsche Bahn lagt ner sina nattåg internationellt, undantaget SJ-sträckan Stockholm-Narvik. Men österrikiska ÖBB har i stället expanderat nattågen i främst östra Europa. En vändning kan vara på väg.
– Deutsche Bahn har börjat fundera om att vända utvecklingen, och tittar på hur bra det går för ÖBB. I Sverige ska vi nu börja upphandla nattåg, säger Jakop Dalunde.
Gustaf Engstrand anser att det är ett problem att det saknas en upphandlande myndighet som har ett naturligt ansvar för tågtrafiken.
– Man måste utreda förutsättningarna och utse rätt myndigheter. Det är en stor fråga hur tågen ska köpas in. Realistiskt kan det bli klart inom 3-5 år. Den största tiden handlar om leverans av utrustning, nya fordon som klarar gränsöverskridande trafik.