Den rödgröna regeringen har satsat på supermiljöbilspremie och bonus malus-system, vilket innebär lägre fordonsskatt för dem som köper en ny bil som genererar låga koldioxidutsläpp. Men trots det går väldigt få privatpersoner i Sverige över till att köpa en elbil.
I hela landet finns inte mer än 5 300 elbilar registrerade på privatpersoner, och i 25 kommuner finns inga elbilar alls. Främst saknas elbilar helt på glesbygden i de centrala och norra delarna av Sverige.
”Kunna ladda vid behov”
Anders Johansson, vd på Ratsit, säger att de geografiska förutsättningarna påverkar bil- och körbehovet.
– Man vill känna sig trygg med att laddningen klarar de sträckor man behöver köra, och att det finns bra möjligheter till att ladda bilen vid behov. I tätbebyggda områden har man generellt kortare sträckor att köra, och vi kan även se att antalet laddstationer är störst i dessa områden, säger han.
Totalt finns omkring 14 000 elbilar som rullar på de svenska vägarna. Eftersom enbart
5 300 av dem är privatregistrerade, kan det konstateras att en överväldigande majoritet ägs av företag.
– Det syns tydligt i statistiken att det hittills varit svårt för elbilen att slå sig in på den privata marknaden, säger Anders Johansson.
”De är för dyra”
Magnus Johansson, ordförande för Elbil Sverige, tror framförallt det beror på att elbilarna fortfarande är dyrare än de fossildrivna.
– Det är ett argument som jag hör ofta. På andra plats kommer att man inte kan sätta dragkrok på dem. Den begränsade räckvidden är definitivt på plats tre. Det är svårt att köra 70 mil med en elbil, speciellt om du har familj, säger han.
För att stimulera den privata marknaden för elbilar anser Magnus Johansson att det behövs ytterligare statliga subventioner.
– Norge är en bra förebild. Där har man helt tagit bort momsen på elbilar, en reform som dessutom är billig ur statens synvinkel. Något annat som varit väldigt populärt i Norge är att elbilarna får köra i bussfilerna. Sedan tror jag att det var ett stort misstag när man ändrade trängselskatten, så att även elbilsägarna måste betala den. Det blev många arga över, säger han.