– Om drygt sex månader har vi ett val. Innan dess ska vi tala med alla partier för att övertyga dem om att skriva in detta i sina plattformar.
Femke Sleegers använder gärna argumentet att den fossila industrin bör behandlas som tobaksbolagen, där det i dag finns lagstiftning som reglerar deras exponering mot allmänheten.
– Båda arbetar vilseledande, båda säljer en skadlig produkt, båda lever på något som är extremt beroendeframkallande. Då måste folkvalda kliva in. Vi borde ha agerat mot fossila annonser redan på 90-talet. Men nu försöker vi överföra lagen mot tobaksannonsering till det fossila, speciellt då de stora olje- och gasbolagen, för de är i allt väsentligt likadana som tobaksbolagen, de använder till och med samma reklambyråer för att styra opinionen och stoppa riktig klimatpolitik.
Behöver 40 000 namn
Nederländerna har ett system där medborgarinitiativ kan tvinga in frågor i parlamentet. Det krävs 40 000 underskrifter. Den helt nystartade kampanjen närmar sig 5 400.
– Men nu ska Greenpeace hjälpa till, säger Femke Sleegers.
Hur stor är chansen att en politisk majoritet kommer att ställa sig bakom ett förbud mot fossila annonser?
– Vi tror på det här. Problemet är så akut. Samtidigt närmar vi oss ett val där alla som hävdar att de är gröna faktiskt måste vilja detta, annars är de ju inte gröna utan försvarar bara för sin egen klimatpolitik.
Något parti som kommer att bli särskilt svårt att övertyga?
– Sannolikt klassiska liberaler som vill lämna det här till marknaden.
”Stor stad” kan förbjuda
Femke Seegers kontaktar själv Dagens ETC för att få detaljer om gränsdragningar. Dagens ETC har till exempel uteslutit både fossila bilar och flygresor, medan The Guardian – den andra dagstidning i världen som agerat mot fossila annonser – hittills bara stängt för utvinnande fossilbolag. Det här är en utmaning, säger Femke Seegers.
– Vi utvecklar fortfarande en policy med hjälp av jurister.
Reclame Fossielvrij ska inte uteslutande bearbeta partierna på riksnivå. Parallellt kontaktar man städer, kollektivtrafiken och medier.
– Just nu pågår en mycket konstruktiv diskussion med en av landets största städer om att förbjuda fossila annonser. Det sker dock bakom lyckta dörrar, så jag kan inte säga mer om det just nu. Men städerna har möjlighet att gå före, de behöver inte vänta på nationella beslut.
Punktmarkerar landets DN
Landets medier har redan fått en första inbjudan till möte, men nu intensifieras kampanjen även mot dem.
– De ska inte komma undan genom att säga att de vill vara neutrala och inte ta ställning. De ska inte heller kunna undvika att ta diskussionen genom att peka mot ägare och marknadsavdelning.
Först ut att få särskild uppmärksamhet är NRC Handelsblad, nederländska motsvarigheten till Dagens Nyheter. Liberal, stor. Det finns även andra jämförelser att göra.
– Handelsblad har väldigt bra klimatjournalistik, men deras kommersiella avdelning gör samtidigt content för till exempel Shell. Nu kräver vi att chefredaktören träffar oss.