Här diskuterar medlemmarna klimatfrågan ur alla möjliga perspektiv. Framför allt spånas kring vad vi som individer själva kan göra för klimatet – och hur vi tillsammans kan påverka. Just det var också tanken när Emma Sundh, Maria Soxbo och Johanna Nilsson drog igång Klimatklubben.
– Att inspireras av varandra tror jag är jätteviktigt. Jag, Maria och Johanna har alla jobbat med hållbarhet på olika sätt tidigare, och vi kände att det behövs något slags forum, en gemensam plats, där idéer och tankar kan samlas som sedan faktiskt kan leda till förändring, säger Emma Sundh.
Redan nu har flera av idéerna tagits vidare, och det har bildats undergrupper. En av dem handlar om att få SVT att bli bättre på att bevaka klimatfrågan. ”På SVT sänds dagligen sportnytt, ekonominytt och kulturnytt. Nu tycker jag verkligen att det har blivit dags för public service att ge vår tids viktigaste fråga minst lika mycket utrymme i de dagliga nyhetssändningarna”, skriver initiativtagaren till aktionsgruppen.
Gruppen kampanjar också mot folks flygande - och uppmanar alla att sluta lägga upp bilder på sina flygresor i sociala medier
Lanserat hashtags
Klimatklubben har även lanserat flera hashtags, som #klimatetirutan, för att sätta fokus på klimatfrågan i media.
– Klimatet får verkligen inte tillräckligt stor plats. Jag tror att vi behöver påminnas om hur akut klimatproblemet är hela tiden, och där har media ett ansvar. Det är problematiskt att prata om det rekordvarma oktobervädret, för att i nästa stund tipsa om weekendresor. Genom att tillsammans kräva en mer medveten bevakning kanske vi också kan få det, säger Emma Sundh.
Hon, Maria Soxbo och Johanna Nilsson är för många redan välbekanta namn, framför allt genom sina välbesökta bloggar. Emma Sundh säger att de, som influencers, också har ett ansvar.
– Det tycker jag absolut. Alla har det, särskilt de med någon form av makt. Inte minst tror jag att vi kan vara med och bidra till en normförskjutning. Både genom att vi själva reflekterar kring konsumtion och resande till exempel, men också genom att skapa opinion som i sin tur kan påverka politiker och företag, säger hon.