I ett förslag till riksdagen, inom ramen för en extra ändringsbudget, vill regeringen göra ett kapitaltillskott till Swedavia på 3,15 miljarder kronor. Samtidigt meddelar bolaget, som driver tio flygplatser i Sverige, att man ”tillsvidare” pausar den planerade utbyggnaden av Arlanda.
– Att bygga ut Arlanda vore att slösa med skattebetalarnas pengar, sa finansmarknadsminister Per Bolund (MP) på pressträffen.
En källa som haft direkt insyn i förhandlingarna mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet beskriver dem som tuffa, ibland ”rejält infekterade”. S har konsekvent haft perspektivet att Swedavias behov måste tillgodoses. MP har haft fokus på klimatkrisen, att regeringens coronabeslut måste vara förenliga med grön politik. Frågan om Arlandas utbyggnad blev då helt avgörande för MP.
– Till sist blev det så. Swedavia får sina miljarder, MP får en liten seger, säger källan till Dagens ETC.
Dragkamp mellan statsråd
Regeringen villl också delta i en rekapitalisering av SAS, med upp till fem miljarder kronor.
”Som största ägare i SAS är det naturligt att svenska staten tar ansvar i denna kris men det kommer även att krävas ansvar från andra intressenter”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Även här ska MP ha lyft klimatkrisen som en avgörande faktor.
– Det har även där varit dragkamp mellan olika departement och statsråd, säger källan.
Resultatet blev att regeringen ska verka för att flygbolaget sätter ”nya ambitiösa mål för att minska utsläppen från inrikes och utrikes flygresor”. Det handlar bland annat om att SAS ska visa en plan för hur ”bolagets strategiska inriktning stegvis ska utvecklas i linje med Parisavtalet”. Regeringen lovar att följa utvecklingen med en ”fördjupad klimatanalys”.
Greenpeace: Vi måste ställa om
Det duger inte, menar Greenpace. Varken att Arlanda stoppar eller att SAS underställs att se över sina utsläpp.
– Vår grundläggande syn är att vi ska satsa på transporter som vi behöver i framtiden, inte sådana vi måste bort ifrån. Flygets volym måste minska. Då gäller det att prioritera andra lösningar, säger Rolf Lindahl på Greenpeace.
Vad är alternativet? Att låta flygplatserna dö och SAS gå i konkurs?
– Det går inte att komma runt att flyget på kort och lång sikt måste minska. Och det får konsekvenser för enskilda bolag och flygplatser. Det är varken troligt eller önskvärt att flyget kan vara något slags motor för Sveriges kommande transportsatsningar.
Men det är väl positivt att Arlanda stoppas?
– Ja, men det vore helt orimligt att fortsätta planerna. Vi förväntar oss att de aldrig återupptas.
Det beskedet kompenserar inte för miljardstödet i övrigt?
– Nej, det kan inte vägas mot varandra. Vi måste ställa om.