– 2011 tog jag beslutet att det är noll flyg som gäller för mig och mina företag. Jag tycker om att åka tåg, men det kan vara trassligt för en familj med mindre barn. Det skulle vara skönt med en transport hela vägen ner till solsemestern. Meningen med charter är ju att förenkla, så idén till tågchartern föddes ur egna behov, kan man säga, berättar Måns Andersson.
Sagt och gjort – hade det passat bra att skriva här. Men riktigt så enkelt är det inte att dra ihop en privat tågcharter.
– SJ har sålt av stora delar av sin vagnspark och har inga extra vagnar, så just nu förhandlar jag med ett tyskt företag som hyr ut tåg. Sen behövs bland annat flera lokförare med licens att köra ute i Europa, säger han.
Sponsorer sökes
Det ska vara bekväma sov- och sittvagnar, med dusch och toaletter, restaurang och shop.
– Det ska likna en riktig charter. Man får sju dagar vid Medelhavet samtidigt som poängen är att resan ska vara ett mål i sig, säger Måns Andersson.
Därför vill han försöka försöka ”få in de vackraste dragningarna” på tågkartan på vägen ner mot målet.
– Kanske inte de snabbaste vägarna, men de vackraste, genom Moseldalen till exempel. Jag skulle också vilja ha minst ett heldagsstopp på vägen, eller fler beroende på avgifter. Jag vill gärna jobba med poängen med tågresande, som är att maximera upplevelsen, inte att minimera restiden, säger han.
Men vägen mot Moseldalen och Medelhavets stränder är ännu lång.
– Man bollar med många miljoner för att få ner ett tåg. Just nu står jag och min firma för allt, men jag söker sponsorer till pilotresan. Helst skulle jag vilja lyckas få med en större resebyrå, som får synas och helst blir intresserade att själva dra igång professionell tågcharterverksamhet. Det övergripande målet med projektet är att få igång de kommersiella aktörerna, säger han.
Avgångstid 2019
För intresset för att åka tåg är stort, mycket större än vad SJ tror, menar han.
– Vi har 10 gånger fler interaktioner på vår Facebooksida Tågsemester, en sida med otroligt positiva känslor kring tågåkande, än vad SJ har på sin. Där handlar det mest om förseningar och annat negativt, säger han.
Den två veckor långa pilotresan är planerad till 2019, och trots att slutdestinationen inte är spikad, väller intresseanmälningarna in på Facebook. Många erbjuder också sina tjänster i arbetet att ro projektet i land.
– Intresset är så stort, vi skulle kunna fylla flera tåg.
Måns Andersson tror att det är första gången någon i Sverige försöker organisera en regelrätt solresa med tåg.
– SJ har en charteravdelning, men för kortare resor. Jag har också sett att det gått ett chartrat tåg till en fotbollsmatch i Berlin. Men nån riktig soltågcharter - nej, det tror jag blir första gången, säger Måns Andersson.