– Transportsektorn är nyckeln i klimatomställningen och ansvaret för det vilar tungt på mig som infrastrukturminister men det ska också vara lätt för individen att ta sitt ansvar. Därför är en klimatdeklaration ett bra sätt att som konsument och företag få veta vad ens resa har för klimatpåverkan, säger Tomas Eneroth (S).
Det är myndigheten Trafikanalys som får i uppdrag att utreda frågan, med understöd av Konsumentverket, Naturvårdsverket, Statens energimyndighet och Transportstyrelsen. Arbetet ska vara klart den 30 april 2020. Då ska regeringen informeras om hur en obligatorisk klimatdeklaration skulle kunna utformas så att det enkelt går att jämföra klimatpåverkan. Dessutom ska Trafikanalys ge svar på vilka kommersiella aktörer som bör omfattas.
Vill ha tydlig varning
Marknadsföring måste visa klimatpåverkan. Det är just vad kampanjen 20% klimatvarning har efterfrågat.
– Vi är jättepositiva till uppdraget, säger nu Johanna Salmi, en av initiativtagarna.
– Vi hoppas på att det kommer ett kraftfullt förslag från Trafikanalys.
Men information om klimatpåverkan kan se ut på olika sätt. Som att ange utsläpp i kilo och ton. Johanna Salmi poängterar att det behöver vara både väldigt synligt och väldigt konkret.
– Vi vill att man tar med information om effekter av klimatförändringar, som exempelvis ökad risk för översvämningar. Utformningen är också viktig. Idag finns ju redan klimatinformation i marknadsföring för bilar, men bara finstilt. Låt det ta upp 20 procent av utrymmet. Vi i kampanjen tror på olika typer av budskap. En inspiration är hur man arbetar med cigaretter.
Så ni vill se bilder på smältande glaciärer?
– Vi tror i första hand på texter som informerar om klimatutsläpp och dess konsekvenser.
”Orimligt svaga regler”
Direktivet nämner alltså ”långväga resor”. Vilket inkluderar flyg men däremot inte bilar.
– Det är ett problem, säger Johanna Salmi.
– Redan finns ett beslut på EU-nivå om hur bilar får marknadsföras, men Sverige gör minsta möjliga. Sverige borde höja ambitionen och också bli mer pådrivande gentemot EU för en starkare reglering av bilreklam.
Även om Trafikanalys skulle lägga ett väldigt skarpt förslag, blir det inte ändå att ansvar skjuts över på konsumenten?
– Vi ser det inte så, utan att det är företagens möjlighet att fritt marknadsföra klimatskadliga produkter och tjänster som måste regleras. Vi kan inte ha så svaga regler som vi har idag, det är orimligt. Reglering av marknadsföring är ett underutnyttjat styrmedel i klimatpolitiken.
Vad har medierna som tar in annonserna för ansvar?
– Det är väldigt bra att Dagens ETC slutar med fossila annonser. Fler borde följa efter. Företag kan fatta snabbare beslut än politiken. När vi gjorde en sammanställning med de stora nyhetsmedierna under fyra veckor så var tio procent av annonserna för flygresor eller fossila bilar.