Flygen mellan Göteborg och Stockholm ledde till utsläpp på cirka 174 000 ton koldioxid förra året, enligt beräkningar som Dagens ETC/ ETC Göteborg gjort. Totala utsläppen för inrikesflyg i Sverige 2016, enligt siffror från Naturvårdsverket, låg på 553 000 ton koldioxidekvivalenter, det vill säga olika växthusgaser som bidrar till den globala uppvärmningen.
– Det är egentligen ointressant hur många kilo man samlar ihop, om man samlar ihop alla för en viss flygsträcka, bransch eller land. Alla kilon växthusgaser är lika viktiga. Det är de totala utsläppen som måste minska. Det här är en viktig siffra som visar att det är en stor klimatpåverkan från flygandet mellan Stockholm och Göteborg, säger Jörgen Larsson, forskare på institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap, samt fysisk resursteori på Chalmers.
Förra året flög 1,3 miljoner passagerare från Göteborg till eller från någon av Stockholms två flygplatser, Arlanda eller Bromma, enligt Swedavias statistik. De tre flygbolag som i regel trafikerar sträckan mellan Göteborg och Stockholm är SAS, Norwegian och BRA. Passagerarplanen är av olika modell och rymmer från cirka 70 passagerare till 180. Därför skiljer sig också klimatpåverkan från en flygning till en annan. Utöver planens utformning och lasten påverkar även andra faktorer, som väder och eventuell väntetid i luften. Även hur högt planen flyger kan leda till stora variationer när det gäller klimatpåverkan.
Tre timmar med snabbtåg
Flygningen tar kring en timme för de tre stora flygbolagen på sträckan, plus att SAS och Norwegian har ombordstigning senast 20 minuter innan avgång och BRA:s ombordstigning senast 10 minuter innan. Till det kommer transport till och från flygplatsen. Att åka samma sträcka med tåg tar lite över tre timmar med SJ:s snabbtåg eller MTR:s tåg, från centralstation till centralstation. SJ har även långsammare tåg som tar cirka fem timmar. Prismässigt varierar båda transportslagen mycket över tid på dagen, i veckan och över året, men det kostar generellt mer att flyga.
Måste till stora förändringar
Om de cirka 1,3 miljoner resorna hade gjorts med tåg istället så hade klimatnotan för utsläppen landat på cirka 1,3 ton istället för 174 000 ton.
– Om vi ska nå klimatmålen måste vi göra stora förändringar. En rimlig start är att börja med att använda de relativt enkla möjligheterna vi har att minska utsläppen, och när det gäller resor mellan Stockholm och Göteborg är det ovanligt enkelt att minska de utsläppen jättemycket genom att gå över till tåg, säger Jörgen Larsson.
Vad är det som gör att folk ändå väljer att flyga?
– Ju mer fördelaktigt det blir att ta tåg, ju fler kommer att välja tåg. Det är relationerna mellan pris, tidsåtgång och komfort, kanske också status, mellan de olika transportslagen som främst styr vilket man väljer, säger Jörgen Larsson.
Så svarar flygbolagen.