När Volkswagens vd Herbert Diess nyligen meddelade att VW-koncernen ska satsa på sex megafabriker för batteritillverkning och 18 000 laddstolpar längs de europeiska vägarna höjdes flera förvånade ögonbryn. "Betyder det här att Tesla börjar få konkurrens på riktigt?", var frågan många ställde sig när planerna lanserades.
Konkret handlar satsningen bland annat om en investering på nästan 250 miljarder kronor i batterifabriker, vilket ska leda till etableringen av en total produktionskapacitet på 240 GWh per år i slutet av decenniet. Här ingår exempelvis en miljardorder i den svenska batterifabriken Northvolt. Före 2030 ska det tyska bilmärket också lansera cirka 50 elbilar, som helt eller delvis drivs av ström.
– Vi strävar efter att minska batteriets kostnad och komplexitet och samtidigt öka dess räckvidd och prestanda. Det här kommer äntligen att göra e-mobilitet till en prisvärd, ledande drivteknik, säger Thomas Schmall, ansvarig för teknik i koncernledningen, i ett pressmeddelande.
Kan få stor betydelse
En annan del av VW:s planer handlar om bolagets mål att i framtiden integrera laddfordon i privata, kommersiella och publika energisystem. Redan från och med 2022 kommer en del av VW:s bilar vara gjorda för att kunna leverera energi till ett hem. ”Det här gör att grön el från solenergisystemet kan lagras i fordonet och matas tillbaka till hemnätverket om det behövs. Kunderna kommer att bli mer oberoende av det offentliga kraftnätet, kunna spara pengar och samtidigt minska koldioxidutsläppen”, skriver bolaget.
Tekniken för att integrera laddfordon i energisystemen för att stötta upp elnätet vid behov kallas vehicle-to-grid (V2G) och är något som kan få stor betydelse i omställningsarbetet, enligt forskare. Att en biltillverkare nu börjar implementera denna teknik i sina kommande bilar är därför glädjande, säger Mikael Odenberger, som forskar om bland annat V2G vid Chalmers tekniska högskola.
– Tekniken för återmatning är nästan lika mogen som tekniken för att ladda bilarna, även om det behövs en något annorlunda hårdvara. VW har säkert kommit till ett stadium där de insett att V2G-tekniken inte är särskilt komplicerad och att det nu är dags att testa den i praktiken. Den stora utmaningen med V2G ligger istället i att skapa förutsättningar för att många små aktörer ska kunna bli mer interaktiva med elmarknaden och det lokala elnätet utan att det skapar nya effekttoppar när många vill ladda, säger han.
Möjliggör för mer förnybart
I debatten hörs ibland argument om att elbilar och elektrifieringen kommer göra oss mer beroende av exempelvis kolkraft. Men V2G visar att elektrifieringen av fordonsparken tvärtom kan ha en positiv inverkan i omställningsarbetet, framhåller Mikael Odenberger.
– Om man får till V2G-tekniken kan det ju möjliggöra för ännu mer förnybara källor som sol och vind i elsystemet. Därför är det väldigt bra att det nu börjar komma igång och ta plats i det verkliga elsystemet. Vi har ju ingen ”silver bullet”-teknik som kommer fixa allt för oss. Men V2G är en av teknikerna som är ytterst viktig och som kan ge ett stort bidrag till hur vi ska hantera fluktuationer kopplat till förnybar energiproduktion.