Hur jobbigt är det att ta med sig barnen på tågluffen? Jätte, men bara om du om stressar och åker till fel ställe vid fel tidpunkt. Det kan också vara alldeles underbart. Dagens ETC bad Jonas Sjöstedt att dela med sig av sina bästa råd efter att flera gånger ha rullat räls med sina barn genom Europa.
Jonas Sjöstedt
dagens@etc.se
Det är väldigt varmt, det är så trångt att det är svårt att se kanalerna och palatsen, allt är väldigt dyrt. Folk är inte särskilt trevliga, vi är bara några turister i mängden. Barnen är trötta och varma, jag och min fru är varma och trötta. Alla är hungriga, men när vi väl får tag på ett ställe med plats för oss kostar det alldeles för mycket för en enkel lunch. Vi känner oss lurade. När vi äntligen får gå ombord på det försenade nattåget till Paris och ta fram vår picknick i liggvagnskupén klargör barnen att Venedig är en skitstad dit de aldrig vill åka igen. Min goda idé att klämma in ett par timmar i Venedig på tågluffen visade sig vara en riktigt usel idé.
När det blir varmt går vi och badar i det kristallklara svalkande vattnet. På kvällarna strövar vi runt i den mysiga lilla stan. Barnen stannar och spelar spel på ett litet nöjesfält, dit de går tillbaka varje kväll. Vi hyr en fin, men inte särskilt dyr, etagelägenhet hos en trevlig kroatisk familj. Några hundra meter bort ligger en restaurang med en fantastisk veranda och utsikt över de vackra öarna och det Adriatiska havet. Runt oss sitter mest kroater. Restaurangen a färsk fisk, bra pasta för barnen och gott lokalt vitt vin. Vi sitter kvar länge i det sista solljuset, sedan tar vi en kvällspromenad och köper glass i hamnen. Det luktar hav och pinjeträd. När vi lämnar ön med färjan från Cres mot Rijeka talar vi om när vi kan komma tillbaka igen.
Prövning eller paradis?
Att tågluffa med sina barn kan vara en verklig prövning för hela familjen. Det kan också vara en fantastisk upplevelse som svetsar samman familjen och skapar fina gemensamma minnen. Mycket handlar om planering, att åka till rätt ställen där barnen trivs och att inte klämma in för många destinationer bara för att man kan.
Det har varit två förlorade somrar då pandemin gjorde det svårt att resa med tåg i Europa. Men i sommar går det att tågluffa igen, trots kriget i Ukraina och trots att en del covid-restriktioner är kvar. Restriktionena får man ha koll på, och se till att man har med sina vaccinationsintyg. Glöm inte heller passet – du kommer att få visa det.
Jag har tågluffat och gjort tågresor med mina barn i Europa flera gånger. I sommar ska vi ut igen. Tågluffning med barn är fördelaktigt ekonomiskt, då de till och med elva års ålder åker gratis. Man kan välja den typ av tågluffarkort som passar bäst och skräddarsy sin resa. Men det kostar förstås att vara ute i flera veckor med en hel familj som ska ha boende, mat, attraktioner och platsbiljetter.
En tumregel är att Europa är billigare om man åker österut. Dyrast är Schweiz, Norge och storstäder som London och Paris. Sök er bort från turiststråken när ni ska äta, det är oftast billigare och bättre. Att bo hos vänner är både trevligt och bra för budgeten.
Sover gör du på tåget
Att åka dagtåg hela långa dagar med mindre barn är sällan så lyckat. En god idé är att göra de långa transportsträckorna med nattåg eller färjor. Som familj kan man för det mesta boka en egen liggvagnskupé med fyra eller sex bäddar, och ofta ingår frukost. Mina barn har tyckt att det har varit mysigt med en familjekupé och matsäck.
Nattågen är på väg tillbaka i Europa. Österrikiska ÖBB bygger ut sitt nät av nattåg över stora delar kontinenten. I Frankrike har flera nattågslinjer öppnat igen i år medan länder som Polen, Italien, Storbritannien och Rumänien har kvar många linjer med sov- och liggvagnar. Det är inte så dumt att gå och lägga sig i Hamburg och vakna i Alperna eller att sova sig igenom sträckan Milano – Sicilien.
Glöm inte att boka tidigt
Transportsträckan ut från Sverige kan vara lite trist med långsamma och ofta fullbokade tåg utan restaurangvagn genom Danmark till Hamburg. Privata Snälltåget har ett nattåg med liggvagnar mellan Stockholm och Berlin. SJ:s nya nattåg till Hamburg ska komma igång första september. Ett alternativ kan vara att korsa Östersjön över natten på någon av de många färjelinjerna. Det går färjor till Polen från Ystad, Nynäshamn och Karlskrona. Det går en färja från Karlshamn till Klaipeda i Litauen. Färjelinjen mellan Göteborg och Kiel har bekväma tider och från Skåne går en hel rad färjor till Tyskland. En del färjebolag ger rabatt om man har interrailkort. Men glöm inte att boka i tid, helst redan nu i maj om du ska resa under semestertid i sommar. Hytterna på färjorna och nattågen brukar kunna sälja slut många veckor i förväg.
Ge dig extra tid för byten
Man behöver inte detaljplanera en tågluff, en del av charmen är att kunna improvisera under resans gång. Men för riktigt långa sträckor är det klokt att boka platsbiljett eller sovplats i förväg. Tyvärr har SJ avvecklat sin egen försäljning av internationella tågbiljetter, så man får boka själv via tågbolagens eller Interrails hemsidor. Det går, men man kan få tillbringa ett antal timmar med att studera tågtider och hitta bra förbindelser. Om man gillar att hitta hjälpsamma biljettförsäljare i Budapest och tyda den bulgariska järnvägens hemsida så kan man göra allt själv. Italien, Spanien, Frankrike och Tyskland har utmärkta snabbtåg, men i några länder, som Frankrike, är påslaget/platsbiljetten dyr.
Det finns flera forum på Facebook och bloggar som berättar hur man gör. Den tyska järnvägen och Interrail har bra appar och hemsidor där man kan få fram tider och förbindelser. Men glöm inte att ha lite extra tid för tågbyten – förseningar inträffar. För den som inte vill boka själv finns det flera specialiserade resebyråer som gör det jobbet åt dig mot en avgift.
Ta med dig lagom mycket
Ett annat tips är att packa lätt. Det är bättre att tvätta kläder eller handla på vägen än att släpa runt för tung packning. De flesta större stationer har förvaringsboxar eller bagageinlämning. Lägg in tid för bad och strand om ni har mindre barn, det är ofta varmt i Europa på sommaren. När mina barn var nio planerade vi tågluffen ihop. Alla i familjen fick bestämma en destination var. Väl på plats fick barnen bestämma över vad vi skulle se och göra i ”deras” stad. Min dotter valde Amsterdam och min son Berlin. Det funkade utmärkt, de läste på och resan blev mer av ett gemensamt projekt. Annars finns risken att en person i familjen tar på sig rollen som reseledare och de andra blir recensenter.
Fotboll på tjeckiska landsbygden
Ofta är det de lite mindre och oväntade sakerna som blir roligast på tågluffen. Som när mina tvillingar badade och spelade fotboll med andra barn när vi hälsade på vänner på den tjeckiska landsbygden utanför Brno. Eller som den gången vi kollade in världens största modelljärnväg Miniatur Wunderland när vi ändå hade några timmar över i Hamburg. Eller som när vi hade en extra dag i norra Polen och barnen gick runt i timmar i den enorma riddarborgen Malbork.
Vardagen är fylld av plikter och rutiner. Arbete, skola, träningar och skärmar tar mycket av vår tid. På en tågluff får man mycket tid tillsammans, det blir intensivt men också lärorikt. Att resa med sina barn och dela upplevelser med dem på en tågluff är verkligen att umgås som familj.
Denna artikel har granskats och godkänts av mina barn.
Bästa
… tågen för interrail finns i Schweiz som har en fantastisk järnväg. Moderna snabba tåg korsar det vackra landet med stor regelbundenhet. Förseningar är mycket ovanliga. Österrike får hederspris som näst bästa tågland.
Sämsta
… tågen för Interrail har tyvärr Serbien. På 80-talet reste en strid ström av tågluffare genom Jugoslavien till Istanbul och de grekiska öarna. Det gick direkta vagnar från Malmö till Belgrad. Sedan dess har järnvägen fått förfalla, tågen är ofta gamla och slitna. Belgrads vackra centralstation mitt i stan har ersatts av en ful betongbunker i en förort som är svår att hitta till. Tågen till Rumänien och Bosnien går inte längre, till Bulgarien går de i bästa fall på sommaren.
Kolla upp det här!
Interrailkort kan du beställa direkt från interrail.eu eller från någon resebyrå. För något år sedan hade interrail.eu problem med att hinna med alla beställningar.
UD resklar heter en app där man kan läsa information från utrikesdepartementet om covidrestriktioner, säkerhetsläget och inreseregler till alla länder.
Tågsemester är en Facebookgrupp som samlar tåg- och interrailentusiaster, vill du fråga om något praktiskt inför resan så lär du få många goda råd och tips av andra i gruppen.
Centralens resebyrå i Kalmar är en av flera specialiserade resebyråer som kan hjälpa dig med interrailkort och platsbiljetter. SJ hänvisar till bokningsföretagen Omio och europarunt.se för tågresor Europa. Du kan även boka biljett genom etctag.se, ett samarbete mellan ETC och All Aboard AB.
Nightjet.com är sidan där du kan boka den österrikiska järnvägen ÖBB:s fina nattåg och även finna länkar till flera andra internationella nattågslinjer.
Tyska järnvägens hemsida bahn.de och interrails app Rail planner är två bra verktyg för att hitta tåg och boka platsbiljetter. Allt finns inte här, men väldigt mycket.
Om det finns ett helgon i tågnördarnas speciella värld så är det ”the man in seat 61” Mark Smith, engelsmannen som driver hemsidan seat61.com. Här finns detaljerad och aktuell information om tågresor runt hela världen. Vill du läsa mer om hur du bokar plats på spanska AVE-tåg, vill du veta spårvidden på järnvägen i Indonesien eller få hotelltips i Ljubljana? Här finns svaren.