– Vi har varit varsamma med vad som är en subvention och har gjort försiktiga antaganden. Vi är noga med att säga ”minst”, egentligen är det väldigt mycket mer om man breddar letandet, säger David Kihlberg, klimatchef på Naturskyddsföreningen.
Naturvårdsverket som har en bredare definition beräknar siffran för "potentiellt miljöskadliga subventioner" till omkring 50 miljarder per år. Myndigheten påpekar dock att en del av subventionerna balanseras upp av fordonsskatten som är högre för dieselbilar än andra bilar.
Kräver utfasning på fyra år
I sin nya rapport kräver Naturskyddsföreningen att merparten av alla subventioner fasas ut till 2022, men man har inte beräknat hur stor andel som skulle vara möjlig att ta bort på den tiden. Svårast att komma åt är sådant som regleras av internationella avtal, till exempel flygtrafik till och från Sverige.
– Egentligen vill vi ju ta bort alla. Men där är vi realistiska och inser att vissa är lättare ta bort medan andra till exempel kräver att internationella avtal omförhandlas. Det handlar egentligen om hur långt det är möjligt att ta sig på en mandatperiod men vi har inte siffersatt det, säger David Kihlberg.
Ser du några subventioner som redan idag skulle vara möjliga att börja fasa ut?
– Till att börja med borde man verkligen ta bort subventionerna på diesel och det går att göra en del för att flyget ska betala sina miljökostnader. Det handlar bland annat om flygskatten som träder i kraft, men även om att se över momssatser och bidrag till flygplatser. Sedan finns det en del subventioner inom bilismen som man skulle kunna åtgärda enkelt, som reseavdrag och förmånsbilar.
Ni säger att alla inte kommer att vara borta till 2022, vilka kommer finnas kvar?
– Då är det framförallt de som regleras av internationella konventioner och av EU. Det är mycket svårare och tar längre tid helt enkelt.
Men du menar att inget som vi har nationell bestämmanderätt över skulle vara svårt att ta bort till 2022?
– Det beror på vad man definierar med svårt. Det är klart att det finns ett motstånd men det är ju inte skäl att inte ta bort dem. Det kanske behöver göras stegvis. Vissa subventioner kan man tänka sig att avskaffa i någon form av utfasningstrappa. I en del fall, framförallt när det gäller jordbrukets subventioner, kan man också behöva titta på kompensation så att man inte försämrar ekonomin för jordbruksföretagen när skatterabatten på den fossila delen tas bort. Det är klart att det är en politisk utmaning men man ska också ha i åtanke att utmaningarna med klimatförändringarna är väldigt mycket större, säger David Kihlberg.