Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Fick nog – nu avslöjar hon greenwashingkampanjerna

”Jag blev helt enkelt för trött på hur företagen försökte framstå som hållbara samtidigt som de uppmanade till mer konsumtion, och jag ville skapa en diskussion om hur problematiskt det är”, säger Yrsa Lindberg.
”Jag blev helt enkelt för trött på hur företagen försökte framstå som hållbara samtidigt som de uppmanade till mer konsumtion, och jag ville skapa en diskussion om hur problematiskt det är”, säger Yrsa Lindberg. Bild: Bild: Press

Dagens ETC

I samband med shoppingeventet Black week fick håll­barhetsexperten och kommunikatören Yrsa Lindberg nog av svenska greenwashingkampanjer. Med sitt Instagram-konto vill hon uppmärksamma fler på vad som döljer sig bakom de ”gröna” budskapen.

I en tid när klimatkrisens effekter både uppmärksammas och syns allt mer har det blivit viktigt för företag att marknadsföra sina produkter som ”gröna”, ”hållbara” eller ”miljövänliga”. Begreppet greenwashing, eller ”grönmålning” på svenska, är sprunget ur detta fenomen och går kortfattat ut på att produkter saluförs som miljövänligare än vad de egentligen är.

Startade ett eget konto

”Ta itu med grundproblemet”

Rädda att förlora förtroendet

Guide: Så anmäler du företag för greenwashing

  •  Att anmäla marknadsföring som framstår som vilseledande i sitt hållbarhetsbudskap är enkelt och tar ofta inte mer än fem minuter om det görs online.
  • De två instanser privatpersoner kan vända sig till är Konsumentverket, som är en myndighet, och Reklamombudsmannen (RO), som är näringslivets självreglering. Det går bra att anmäla till båda två.
  • Konsumentverket finns till för att skydda samt vägleda konsumenter och myndigheten lutar sig mot Marknadsföringslagen när de hanterar anmälningar. Anmälaren meddelas om huruvida ärendet läggs ner eller om det blir ett tillsynsärende.
  • Om företaget inte skärper sig efter Konsumentverkets inblandning lämnar myndigheten över till Konsumentombudsmannen (KO) som sedan kan utfärda ett föreläggande. Det kan i sin tur leda till att företaget inte får använda sig av en viss typ av marknadsföring längre.
  • KO kan också stämma företag i Patent- och marknadsdomstolen.
  • När Reklamombudsmannen får in en anmälan om greenwashing prövas reklamen enligt Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadsföring.

Vad säger marknadsföringslagen?

  • Marknadsföringslagen innehåller regler mot vilseledande marknadsföring. Ett företag som använder sig av miljöargument och påståenden om miljö­fördelar i sin marknadsföring ska därför kunna styrka påståendets riktighet. Om företaget inte kan det ska påståendet anses vara vilseledande.
  • Den som vill anmäla reklam bör alltså kontrollera om påståenden som exempelvis ”miljövänligt”, ­”naturligt” och ”grönt” styrks med fakta. Om reklamen riktar sig direkt till konsumenten och innehåller teknisk information eller andra påståenden som kan vara svåra att kontrollera eller förstå, ställs särskilda krav på saklighet.
  • Det kan även vara bra att kolla om eventuella miljömärkningar som företaget använder sig av är korrekta och inte är deras egna eller okända märkningar. Titta också på helhetsbilden och var uppmärksam på att företag kan använda reklamen för att dölja någonting annat i verksamheten. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser