Eftersom alla elbilar har en dator har de också olika gränssnitt som kan vara förvirrande i början om man vill använda bilens alla möjligheter.
Men att komma igång och bara köra är enkelt. En elbil har ingen växel och i vardagen använder man bara en pedal då bilarna bromsar sig själva snabbt (då återladdas de också).
Världens mest sålda elbil är kinesisk och heter BAIC EC. Den säljs inte i Europa än – och det kommer nog att dröja ett tag eftersom elbilsmarknaden i Kina är hetare än överallt annars.
Men på svensk marknad finns i dag 11 bilmodeller att välja på och snart några till. Här är de 7 vanligaste.
Nissan Leaf
Mycket ekonomisk och finns begagnad
Leaf är en mycket fin elbil som i år kommit med en ny modell. Leaf har en räckvidd på nästan 40 mil enligt den officiella mätmetoden. I praktiken betyder det 27 mil i vardagen på landsväg och runt 35 mil i snål stadskörning (det är hastigheten som drar mer el för alla elbilar på landsväg).
Leaf är mycket lättkörd och har ett bra lastutrymme trots batteripaketet.
Fyra personer sitter bekvämt.
En Leaf kostar från 345 000 kronor och sen har du elbilsrabatt på 40 000 kronor.
Det gör att bilen blir mycket ekonomisk när man använder den ofta. El är ju mycket billigare än bensin eller diesel.
Nissan har det japanska laddsystemet Chademo för snabbladdning och det finns i alla snabbladdare i Sverige förutom Teslas egna.
Det unika med Leaf är att bilen har ett system där batterierna kan laddas ut så att den som fyller elbilen med solel, kan få ut samma el till huset på kvällen om man inte vill köra. Den fungerar då som ett stort batterilager (40 kWh el räcker långt i ett hus).
Leaf finns i det tidigare utförandet begagnad också. Annars är det lite svårt att få tag på begagnade elbilar i dag.
Golf
Mycket lik en fosslidriven VW
Volkswagen har offentligt lovat att man ska vara den största elbilsproducenten ”snart”. Förra året släppte man den klassiska bilen Golf i elversion och den är mycket lik den fossildrivna. Trots 30 mil i räckvidd (som är 20 mil i verkligheten) så har den inte blivit någon succé, vilket även gäller den ännu mindre VW e-Up. Men gillar man Volkswagens bilar är elbilen en bättre version av det gamla. Bagageutrymmet är 341 liter vilket betyder att den nästan är lika stor som en fossildriven version.
Renault Zoe
Trevligaste småbilen för stadskörning
Det här är en av världens mest sålda elbilar och enda nackdelen är att det är en liten bil. Perfekt för två personer men liksom andra småbilar trevligast i staden.
Renault har idén att man köper bilen och sedan hyr batterierna. Tanken är att det senare ska bli billigare med åren.
En bra sak är att Zoe kan laddas i trefaskontakter (de där runda röda) vilket finns på de flesta mackar (men då får man be om lov). Den fulladdas då på bara två timmar (vilket är bra för en bil som ska kunna gå 40 mil och inte snabbladdas).
Priset är lägre än andra, runt 200 000 inklusive elbilsrabatten, men sedan kostar det runt 700 kronor att hyra batterierna varje månad.
Hyundai Ioniq
Så tyst att den har ett ljud för att varna
Det här är en normal familjelbil som smugit sig ut på marknaden utan buller och bång. Den är mycket lättkörd och trevlig, liknar Leaf en del, men har ett lite högre pris. Den är också rymligare (4,5 meter lång) men har även kortare räckvidd. Fulladdad ska den gå 28 mil men i verkligheten snarare 20 mil.
Den är väldigt tyst, så tyst att den har ett litet ljud för att varna fotgängare vid låg fart.
Tesla
Lyxbilen som kostar – och säljer stort
En Tesla kostar över en miljon kronor och är alltså en lyxbil. Trots det är den en storsäljare bland elbilarna. Det finns två modeller på marknaden i dag. Model S och Model X. Den senare är en stor SUV med lite märkliga måsvingar och en av de få elbilarna med dragkrok. En ny Tesla har upp till 60 mils laddning.
Som bil är den fantastisk att köra och mycket har skrivits om bilens prestanda. Men viktigare är nog att den är mycket lättkörd, den automatiska körningen fungerar bra på motorvägar (men inte inne i en stad). Model S är en sportigare variant som är lite låg i baksätet för längre personer. Men annars sitter fem personer bra i den breda bilen.
Den gigantiska skärmen, större än en vanlig datorskärm, innehåller all teknik och valmöjligheter. Ibland väl många så medpassageraren får sköta den kontrollen.
Kostnaden för Tesla är avskräckande för många (och den nya billigare Modell 3 har inte kommit till Europa) men om bilen används mycket så är den mer ekonomisk än dieselkonkurrenterna. (ETC:s budbil är en Model X och den går 30 000 mil per år).
En viktig detalj är att förhandla med säljaren så man får gratis laddning i Teslas Superchargers. Det finns då särskilda rabattkoder att använda före köp.
BMW i3
Tillverkas i fabriker som drivs av vindkraftverk
En av de finaste bilarna för en klimatmedveten bilägare är BMW i3.
Bilarna tilverkas i kompositmaterial och återvunnet tyg, de tillverkas dessutom i fabriker som drivs av vindkraftverk och själva produktionen av bilen har då 50 procent lägre klimatpåverkan än andra bilar. Sedan lovar BMW att de flesta delarna på bilen är helt återanvändningsbara, de pratar om ”cirkulär produktion”.
Men bilen då? Jo, det är en ovanligt trevlig bil, trots att den ser liten ut är det gott om plats och den har extremt bra svängradie så den är riktigt bra att köra i staden. Men även på landsväg är den bekväm och enkel.
BMW berättar att bilen går 20 mil och det stämmer när vi provat. Den snabbladdas med det system som tysk bilindustri lanserat, CCS, som finns på alla snabbladdare i Sverige.
Men oftast laddas den hemma.
BMW i3 finns också med en ”räckviddsförlängare”. Det är en liten mopedmotor som går på bensin och som laddar bilen under körning. Tyvärr vägrar BMW berätta hur stora utsläpp den här laddningen har så det är mer av en reservtank än något man ska använda i vardagen.
BMW släpper nu en i8 som är en ren utmanare mot Tesla och kommer senare under året släppa sin SUV med 50 mils räckvidd. Det är dock mycket dyrare bilar än i3 – som man kan köpa för 299 000 inräknat elbilsrabatten.
Skåpbil saknas
Brist på arbetsbilar från elbilstillverkare
Märkligt nog är det större brist på arbetsbilar, typ skåpbilar, från elbilstillverkarna trots att marknaden är stor för hantverkare inne i städerna. Det gör att stora företag som DHL tagit fram egna elskåpbilar.
Men för privatpersonen finns en bra skåpbil som också kan användas som familjebil för 7 personer. Det är Nissan E - NV200 som är en variant av Nissan Leaf, med helt annan känsla. Det är en bra arbetshäst men lite mer plåtig och med högre ljud än andra elbilar.
Den har 40 mils laddning (i drift cirka 30 mil) och liksom den vanliga Leaf kan man använda batterierna som lager att ladda huset med.
Det är inte en bekväm långfärdsbil men den fungerar bra som arbetsbil. Den kostar omkring 330 000 kronor.
Den här artikeln innehöll vid publiceringen en felaktig prisuppgift på Nissan E - NV200. Det är nu rättat.