Bakgrunden var Göteborgs omfattande problem med luftföroreningar. Enligt Rambolls luftkvalitetsrapport 2020 är Göteborg den stad i Sverige som har störst problem med partiklar som luftförorening, och Grith Fjeldmose ihop med partikollegan Gertrud Ingelman predikade att det var hög tid att agera.
– Det är klart att det kan bli obekvämt för vissa att inte få ta bilen, men det finns så mycket positivt människovänligt som skulle medfölja, sa Grith Fjeldmose till Dagens ETC i januari.
Börjar med Grönsakstorget
Den motionen, som lades ihop med Miljöpartiet, blev kraftigt nersablat i remissvar av Trafiknämnden. De pekade bland annat på hur staden är uppbyggd med få genomfartsgator och tunga kollektivtrafikstråk, och ansåg att det skulle kosta dyra utredningsresurser som behövs bättre till annat. Övriga partier valde att avslå motionen.
Nu har ett nytt, lite mer modest krav vuxit fram ur gräsrotsnivå. Det handlar om att göra centrala Grönsakstorget bilfritt. Gnistan tändes av Ole Hultmann som lämnade in ett så kallat medborgarförslag till kommunen i augusti. Han är aktiv medlem i Vänsterpartiet, men lämnade in förslaget som privatperson.
– Jag och många andra tycker att det är ett väldigt vackert beläget torg, i söderläge och med den lilla parken på andra sidan. Så det skulle kunna bli ett mycket bättre ställe att vistas på. På det sättet tror jag att vi har en medvind och att många tycker att det är felutnyttjat, berättar Ole Hultmann mitt bland de tätt packat parkerade bilarna på det som en gång var ett torg med grönsaksförsäljning.
Men läget, och att det hade kunnat vara så mycket mer trivsamt, är inte hela historien. I Göteborg finns ett klimat- och miljöpolitiskt program som fastslår att man till 2030 ska uppfylla Parisavtalets krav på minskade fossila utsläpp.
– Det är på ungefär tio procents minskning per år. Men tittar man tillbaka tre år i tiden så har det inte minskat någonting. Så kampanjen handlar inte bara om ett torg som kan bli vackrare utan också ett sätt för politikerna att visa att de tar klimatförändringarna på allvar och påbörja en omställning mot mindre bilar i stan, säger Ole Hultmann.
Men ett torg i en hel stad, gör det verkligen någon miljöskillnad?
– Nej, det är mikroskopiskt. Men det handlar om en symbolhandling, vilket skulle ha stor betydelse. Om till exempel en socialdemokrat ställer sig upp och säger att vi inte kan ha transporter på det sättet vi har idag och att vi måste börja någonstans. Det skulle ha stor betydelse.
”Ockuperar” parkeringar
Andra som kämpar på för en mer bilfri innerstad är Grön ungdom. De har en lättvariant av civil olydnad de brukar köra, där de ”ockuperar” parkeringsplatser genom att sätta sig med skyltar och namninsamlingar som sedan skickas till kommunen. Fast egentligen betalar de och hyr platsen, men utan bil.
Nu har de gjort gemensam sak med både Ole Hultmanns medborgarkrav och SSU som hakat på samma bilfria drömmar. I en P-ruta på Grönsakstorget är stämningen munter men samtidigt engagerad.
– Det här är en fråga som står nära både Miljöpartiet och Grön ungdom. Det handlar om både social och ekologisk hållbarhet. Dessutom finns det stora möjligheter i en så här stor stad att använda andra transportmedel. Om vi inte kan ställa om mitt i centrum och sluta vara så beroende av bilar, hur ska man då kunna göra det i resten av landet? frågar sig Filippa Magnusson Diurlin från Grön ungdom.
Hon vet med sig att de redan har moderpartiets stöd. MP har bland annat lagt en egen motion om att Kungstorget, ett stenkast bort, ska bli parkeringsfritt. Men även den motionen blev nedröstad.
SSU vill övertyga S
För SSU var det givet att haka på det här kravet enligt medlemmen Sanna Moradi, men hur Socialdemokraterna som ändå är största parti i staden kommer att ställa sig är det ingen som vet.
– Det är svårt att svara på nu, men det är något vi jobbar för, att de ska ta ställning och lyssna på oss ungdomar vad vi tycker, säger hon.
– Det var en självklarhet för oss i SSU att haka på i den här frågan. Vi tycker det är jätteviktigt att ta ställning här. Det handlar om framtiden både för Grönsakstorget och för Göteborg. Det är en viktig miljöfråga, fortsätter Sanna Moradi.
”Kan inte uttala mig”
I Göteborg så tas alla medborgarförslag som får fler än 200 röster upp till behandling av ansvarig politisk nämnd.
Ole Hultmanns förslag om ett bilfritt Grönsakstorg har redan en bra bit över det. Ansvarig nämnd torde i det här fallet bli Trafiknämnden, men ordföranden där, Toni Orsulic (M) är inte insatt i ärendet än.
– Det är jag faktiskt inte över huvud taget, förutom att jag sett en del i tidningen. Men jag misstänker att det kommer hamna hos oss i slutändan. Jag kan inte uttala mig om det i nuläget, utan vi måste titta på konsekvenser med trafik och annat, vilket vi kommer göra när ärendet når oss.