Bild: Denis Belitsky/Shutterstock, Marc Femenia & Sander de Wilde
Dagens ETC
Med tåget kan vi resa mer hållbart ut i världen. Men många upplever det som svårt och otryggt att boka sammanhängande tågresor mellan länder. De gröna i EU hoppas att en lagändring ska lösa problemen – och i vår kommer ett nytt förslag att presenteras.
Ale Låke
ale.lake@etc.se
I april gror en ny blomma i den hållbara transportfloran – i alla fall om allt går enligt planerna. Det gäller SJ:s lansering av ett ett nytt nattåg mellan Stockholm och Berlin. Projektet är i slutet av planeringsfasen, och SJ förväntar sig att kunna sälja biljetter från och med februari. Det skulle i så fall, jämte Snälltåget, bli det andra företaget med nattåg på sträckan.
Fler hållbara transportmedel är efterlängtade bland klimatmedvetna resenärer. Samtidigt är en vanlig uppfattning att det är dyrt och krångligt att ta tåget ut i världen. Ett av hindren rör biljettbokningen. Eftersom det inte finns något samordnat bokningssystem måste resenärer som vill resa mellan flera olika länder ofta själva pussla ihop sin rutt via flera olika tågbolag.
Öppna bokningssystem
Den gröna gruppen i EU, där svenska Miljöpartiet ingår, arbetar för att tågbolagen ska tvingas öppna upp sina bokningssystem – något som skulle underlätta för tredjepartsaktörer att sälja biljetter för längre sträckor.
– Vi fick igenom förslaget i parlamentet 2018, men det dog i ministerrådet, berättar EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP).
Problemet, förklarar han, var att de flesta regeringar i Europa lyssnade på sina nationella tågbolag.
– De vill äga hela kundrelationen, eftersom det gör att de kan ta ut större vinster. Vi menar att hela kakan kan växa genom att vi underlättar för fler att boka, och därför välja, tåget. Men det är inte företagen intresserade av, eftersom inrikestrafiken utgör minst 90 procent av affären för nästan alla tågbolag.
EU-kommissionen tyckte ändå att de gröna gruppens förslag var bra, och under våren förväntas ett liknande förslag läggas fram.
– Förhoppningsvis kommer det att vara baserat på den ursprungliga idén, säger Jakop Dalunde.
Stärkta rättigheter
Förutom att underlätta vid bokningar skulle gemensamma lagar för tågoperatörerna kunna stärka resenärernas rättigheter till ersättning vid förseningar. Jakop Dalunde hänvisar till det gemensamma regelverk som skapades för flygbolagens bokningssystem på 90-talet.
– Har man bokat en resa med mellanlandning, och den första flighten är försenad, så vet man ändå att man kommer att komma fram – kanske med en annan flight, kanske ett annat flygbolag. Det löser bolagen sinsemellan bakom kulisserna, det är ingenting som resenären behöver tänka på.
Ska vi få till en bred folkrörelse kring tågresandet så måste det bli både enklare och tryggare.
Så är det inte med tågresor, fortsätter han.
– Sätter man ihop en tågresa med biljetter från olika operatörer, och ett av tågen är försenade, så kan man visserligen få ersättning för det försenade tåget. Däremot får man ingen ersättning för om man missar ett anslutande tåg till följd av förseningen eller för en extra hotellnatt. På så vis kan man som tågresenär aldrig vara säker på att man kommer fram till det pris man har betalat för.
En klassfråga
Tryggheten att komma fram i tid är inte bara en fråga om bekvämlighet, utan också om pengar. Jakop Dalunde säger att tågresande riskerar att bli ett privilegium för den övre medelklassen, som kan betala för sig även om det blir förseningar: ”Jaja, det blev en extra övernattning här, men nu får vi se lite mer av Barcelona, det kostar några tusenlappar extra, men det kan vi hantera.”
– Ska vi få till en bred folkrörelse kring tågresandet så måste det bli både enklare och tryggare, slår han fast.
Susanna Elfors är hållbarhetsexpert och tågfantast. Ett av hennes mer uppmärksammade alster är Facebookgruppen Tågsemester, för vilken hon har belönats med konsumentpriset Blåslampan.
Många av inläggen i gruppen kommer från människor som upplever just svårigheter att boka resor på egen hand.
– Jag sympatiserar mycket med idén att tågbolagen ska tvingas öppna upp sina bokningssystem. Jag har upplevt en del krångel med att åka tåg själv. Därför har jag tänkt att om jag, som ändå är intresserad av miljöfrågor, tycker det är jobbigt – då måste ju andra tycka att det är jättejobbigt.
Stort intresse
Att Tågsemestergruppen har närmare 160 000 medlemmar i dagsläget är ett av många tecken på att efterfrågan på klimatsmarta resor är stor.
– Det finns ett jättestort intresse för att resa hållbart! Men det har blivit svårare att resa på kontinenten. Förr kunde man åka nattåg överallt. Det fanns nattåg mellan Stockholm och Paris, discotåg och tåg med konferensvagnar.
Enligt Susanna Elfors är det aktiv politik och nya företagslösningar som behövs.
– Under 1930-talet skulle man åka bil och då fördes en politik som promotade det. Under 80-talet blev flyget den nya bilen. När jag växte upp var det självklart att tågluffa – det är det inte idag. Vad vi behöver få till är en renässans för tåget.