Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
Hur skiljer sig mäns och kvinnors resvanor med bil?
– Skillnaden är främst att män gör längre resor med bil, medan kvinnor oftare gör korta resor. Annars är fördelningen mellan antalet resor med bil respektive kollektivtrafik ungefär detsamma. Skillnaden i reslängd är samtidigt väldigt stor ska det påpekas, där männen har både mycket längre bilresor till och från jobbet och bilresor i tjänsten.
Vad beror skillnaderna på?
– Dels kan man säga att det handlar om en samhällsstruktur, där mäns resor ofta är förknippade med transport till och från arbetet medan kvinnan i en familj i högre utsträckning gör kortare inköps- och serviceresor nära hemmet. Män har också högre inkomst, vilket påverkar. Men man bör också understryka att även när man tittar på singelhushåll där den här familjestrukturen inte finns och där män och kvinnor har samma tillgång till bil och samma inkomst så är det ändå ett högre bilutnyttjande bland män, vilket pekar på att det finns en skillnad i prioriteringar, värderingar och hur man lägger upp sitt liv. Tidigare forskning har också visat att män generellt har svårare att ge upp bilen vid ekonomiska svårigheter, det är ungefär det sista män ger upp, medan kvinnor kan ge upp bilen ganska fort. Så utöver samhällsstruktur och könsroller finns det också någonting i våra värderingar som ligger där och puttrar, men som sällan diskuteras.
Hur påverkar det deras respektive koldioxidutsläpp?
– Män kör i snitt två mil mer än kvinnor per dag och fler mil innebär större miljöpåverkan så männen har ett mycket större koldioxidutsläpp kopplat till sitt bilresande. Det handlar om nästan 40 procent mer.
Så vad skulle hända om män reste som kvinnor?
– Då skulle utsläppen från transportsektorn minska med 18 procent. Kvinnors bilresande ligger faktiskt redan på en hållbar nivå idag, så om män började köra lika mycket bil som kvinnor så skulle vi komma väldigt nära den minskning som krävs för att nå hållbarhetsmålen till år 2030. Vi visar bara att de här skillnaderna finns, men menar man allvar med att målen ska nås måste det nog bli en diskussion om vem som ska minska sitt bilåkande och hur det ska gå till.
Hur ser det ut i yngre generationer?
– Bilresandet har minskat i de yngre generationerna, vilket är en otroligt spännande potential, förutsatt att man kan underlätta för de som nu växer upp så att de inte trillar in i samma mönster som äldre generationer när de skaffar familj och arbete och fastnar i en hög användning av bil.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.