Volvo cars fabrik i Göteborg, när statsminister Ulf Kristersson och finansminister Elisabeth Svantesson besökte den 2023.
Dagens ETC
I ett nytt upprop vädjar en rad företag, däribland Volvo cars, till EU-kommissionen och parlamentet att inte revidera målet som innebär att utsläppen från lätta fordon ska vara noll år 2035.
Andra fossilbilstillverkare med branschorganisationen ACEA i spetsen lobbar i motsatt riktning.
– Elbilsmarknaden har som väntat stagnerat i Europa i år. Bilindustrin använder det för att försöka försvaga EU:s klimatmål, säger Eoin Bannon, mediechef på miljöorganisationen Transport & environment.
Karin Holmberg
Text
År 2035 ska koldioxidutsläppen från nya bilar och lätta lastbilar i hela EU vara noll. Delmål på vägen ska leda dit. Vart femte år ska utvecklingen mot målen ses över enligt EU-förordningen. Nästa översyn är planerad till 2026. Nu vädjar ett drygt femtiotal oroade företagsledare inom bil- och transportbranschen samt näringar för grön teknik och energi till den nya EU-kommissionen och EU-parlamentarikerna att inte revidera nollutsläppsmålet.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Karin Holmberg
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.