– Men det var inte så mycket aktivitet här innan pandemin heller, säger Andreas Kjellberg, som precis parkerat en buss helt tom på passagerare vid hållplatsen i närheten av flygplatsbyggnaden.
Han har jobbat som busschaufför för Västmanlands länstrafik i sju år och kört samma sträcka fler gånger än han kan räkna – men antalet passagerare som stigit av och på vid flygplatsen har sällan varit mer än en handfull, förklarar han.
– För min del kan flygplatsen lika gärna försvinna. Andra verksamheter som inte bär sig går omkull, så varför ska vi skattebetalare rädda den här?
Beslut om avveckling
Att frågan splittrar invånarna blir snabbt tydligt när Dagens ETC besöker staden. I nästa folktomma buss som rullar fram till hållplatsen sitter Adib Hanna i förarsätet. Han berättar att han och familjen, innan pandemin slog till, brukade flyga härifrån till Malaga på semester under sommarhalvåret.
– Jag hoppas att flygplatsen blir kvar. Västerås är en växande stad och om det öppnas fler flyglinjer härifrån tror jag att ekonomin kan bli bättre, säger han.
I 20 års tid har framtiden för den förlusttyngda flygplatsen i Västerås varit ett omtvistat ämne i staden – men det är först nu ett definitivt avgörande i frågan närmar sig.
Efter ett maratonlångt kommunfullmäktige i september förra året beslutade den styrande majoriteten bestående av S, L och MP med stöd av V att flygplatsen skulle avvecklas. Huvudargumenten är att verksamheten blöder pengar.
Sedan millenieskiftet har skattebetalarna pytsat in ungefär en halv miljard kronor i det kommunalägda flygplatsbolaget. De senaste åren har varje varje passagerare som lämnat flygplatsen fått biljetten subventionerad med 200-250 kronor och underskottet ser ut att fortsätta växa.
– Vi har stora behov i äldreomsorg och skola. De 20-30 miljoner kronor vi årligen lägger på en flygplats som knappt några västeråsare använder behövs betydligt bättre inom välfärden, säger kommunalrådet Carin Lidman (S), som också är ordförande i föreningen ”Stoppa miljonrullningen till Västerås flygplats.”
Det miljöpartistiska kommunalrådet Markus Lindgren lyfter även fram att subventionerna är orimliga ur ett klimatperspektiv.
– Jag tror inte att många västeråsare har förstått hur höga subventioner flygverksamheten är beroende av. Det är alltså pengar som går direkt till en verksamhet vi vet behöver minska för att lösa klimatfrågan. Om detta får fortsätta eroderar ju trovärdigheten för Västerås kommun som en aktör i omställningsarbetet, säger han.
Historisk folkomröstning
Argumenten för att istället rädda flygplatsen, som bland annat framförs av oppositionspartierna och aktörer inom privatflyget, handlar om att den har en roll att spela i beredskapssammanhang, men också för arbetstillfällen – och för miljön, då genom att bidra till utvecklingen mot framtidens fossilfria och elektrifierade flyg.
De styrande partierna hänvisar å andra sidan till att Trafikverket i en översyn av Sveriges beredskapsflygplatser uteslutit Västerås flygplats som en möjlig kandidat. De säger också att varken regionen eller andra privata aktörer visat intresse för att vara med och finansierera flygplatsverksamheten, som i dagsläget inte innefattar någon elflygsutveckling.
Nedläggningsbeslutet som togs i kommunfullmäktige för ett halvår sedan skulle ha kunnat innebära slutpunkten för debatten om flygplatsens existens. Men efter att en namninsamling med krav på folkomröstning organiserades under hösten är ovissheten ännu ett faktum.
Eftersom drygt 15 000 giltiga namnunderskrifter samlades in – fler än de tio procent av den röstberättiga befolkningen som krävs – arrangeras nu på söndag en folkomröstning i frågan.
Det är den första lokala folkomröstningen någonsin i Västerås historia, och även om den endast är rådgivande har de styrande sagt att de ska sätta sig ner och värdera resultatet som förväntas stå klart senast på onsdag.
Stort engagemang
Partierna som är emot en nedläggning anser att beslutet bör ändras om resultatet av folkomröstningen visar att en stor majoritet av invånarna vill ha kvar flygplatsen.
– Jag har aldrig under mina hittills 23 år som fritidspolitiker och senare kommunalråd varit med om en fråga med ett sådant enormt stort lokalt engagemang hos allmänheten. Det är stort och, rätt hanterat, en seger för demokratin, säger Vicki Skure-Eriksson (C), gruppledare för Centerpartiet i Västerås som lobbar stenhårt för att flygplatsen ska bli kvar.
På grund av pandemin har kommunen uppmanat västeråsare som vill undvika folksamlingar att förtidsrösta. Det finns också utökade möjligheter att rösta med bud. Sedan vallokalerna öppnade den 6 mars och fram till och med i tisdags hade nästan 17 000 av stadens cirka 120 000 röstberättigade deltagit i omröstningen.
I vallokalen som ligger i anslutning till stadshuset står valsamordnaren Mikael Stenås och bevakar att processen flyter på som det är tänkt. Hittills har det varit oväntat hög aktivitet i vallokalerna, säger han.
– Jämfört med de senaste valen till EU och riksdag, kommun och region går vi mot rekordsiffror när det gäller förtidsröstning. Det kan vara en kombination av pandemin – att människor känner sig tryggare med att rösta innan valdagen – och att frågan engagerar mer än vissa i stadshuset kanske trott. Om det fortsätter såhär landar vi ett drygt 50-procentigt valdeltagande, vilket är bra för att vara en fristående folkomröstning, säger han.
Högt tonläge i debatten
Västeråsaren och journalisten Martin Hedén, som är på plats för att lägga sin förtidsröst, intygar att frågan om flygplatsens framtid gett upphov till en livlig diskussion, inte minst i sociala medier. Själv har han framförallt reagerat på det höga tonläget bland motståndarna till en nedläggning.
– Vi som tycker att kommunfullmäktiges beslut ska ligga fast attackeras med anklagelser om att inte vilja värna västeråsarnas säkerhet, vilket är helt absurt. Den verksamhet som bedrivs på flygplatsen idag handlar till en överväldigande del om utbildning på privata flygskolor. Och så lite semesterresor till Storbritannien och Spanien.
Han hänvisar till en kampanjvideo av skaparna bakom hemsidan bevaraflygplatsen.se, där bland annat en mamma berättar om hur hennes nyfödde son med hjärtfel fick ambulansflygtransport från Västerås till ett specialistsjukhus för ett antal år sedan.
– I videon och debatten framställs det nu som om våra egna och våra barns liv hänger på den här flygplatsen. Men sanningen är ju att vi i Västerås är väldigt bortskämda med både en bra neonantalvårdsavdelning samt ett flertal specialist- och universitetssjukhus i närheten. Budskapen som sprids nu är väldigt vinklade för att skrämma människor att rösta emot en nedläggning.
I underlaget till kommunfullmäktigebeslutet framgår att ambulansflyg endast är en mycket liten del av verksamheten vid Västerås flygplats och akuta vårdtransporter nästan uteslutande sker via ambulans eller helikopter. Samtidigt håller regionen nu på att utreda vilka alternativ som finns till vårdtransporter med flyg – som kan användas vid tillfällen då helikopter eller ambulans av någon orsak inte är lämpligt – om den kommunala flygplatsen läggs ner. Men några urakuta vårdtransporter från Västerås görs som regel inte med flygplan, enligt vårdpersonal som uttalat sig i frågan.
”Viktig symbolfråga”
Det som varit avgörande för Martin Hedéns ställningstagande om att flygplatsen bör läggas ner är att den är placerad alldeles intill dricksvattentäkten i Badelundaåsen och Mälaren.
– För mig är det obegripligt att ha en flygplats, med de föroreningar verksamheten medför, så nära en dricksvattentäkt som flera hundra tusen människor är beroende av. Värdena av PFOS (perfluorerade ämnen) är förhöjda här. Därutöver är det här en viktigt symbolfråga som handlar om hur vi konsumerar och lever. Det vore roligt om vi kunde göra Västerås till en flygfri zon som andra kommuner kunde inspireras av, säger han.
Kommunalrådet Carin Lidman tror absolut att en nedläggning av Västerås flygplats skulle kunna få ringar på vattnet.
– Det är ju många regionalpolitiker runt om i landet som har huvudvärk på grund av flygplatser som går med stora underskott. Efter vårt nedläggningsbeslut har andra kommuner hört av sig och berättat att de inspirerats av att vi tagit den här fajten.
Om beslutet ligger fast återstår dock flera frågor att ta hänsyn till – som vad flygplatsmarken ska användas till istället. Bland partierna som är för en nedläggning är det bara Vänsterpartiet som uttalat ett konkret förslag i den frågan.
– Vi har motionerat om att det kan byggas bostäder där. Men näringslivet har också efterfrågat mer mark och det finns självklart möjlighet att en privat aktör kan ta över flygverksamheten, säger Anna Maria Romlid (V), oppositionsråd i Västerås.
– Sen är även frågan om saneringen av marken viktig och det tror jag samtliga partier som är för en nedläggning är helt överens om.
Dagens ETC frågade fem västeråsare:
1) Tänker du delta i folkomröstningen om den kommunala flygplatsen?
2) Vad kommer du i så fall att rösta på och varför?
Karin Eklind
44 år, anställd på Trafikverket
– Ja.
– Jag kommer rösta för att flygplatsen läggs ner.
Med den klimatsituation världen befinner sig i
känns det väldigt olämpligt att satsa på flyg.
Dag Sandén
84, pensionär
– Det kommer jag nog att göra.
– Jag vill inte att den ska läggas ner, det vore synd.
Vad ska platsen användas till annars? Det är skillnad
om den skulle ha kostat 50 miljarder om året, då
kanske jag hade röstat för en nedläggning.
Mary Carlsson
90 år, pensionär
– Ja, absolut.
– Jag kommer att rösta nej till nedläggning. Jag förstår inte varför en så stor stad som Västerås inte ska ha
en flygplats. Klart att den går med förlust, men vad
gör inte det idag?
Lina Gatti Aschi
49, vårdbiträde
– Ja.
– Jag tänker rösta nej till nedläggning. Det är viktigt
med bra infrastruktur och flygberedskap. Med tanke
på bränderna vi hade för ett par år sedan är det viktigt att flygplatsen kan nyttjas av brandflyg.
Said Mohammadi
20, student
– Ja.
– Jag kommer lägga min röst på att flygplatsen ska
finnas kvar. Det är skönt att slippa åka till Arlanda
om man ska resa till London till exempel.