Hoppa till innehållet

Klimatkrisen

Vasaloppet försvarar avtalet med Preem: ”Hjälper oss att minska utsläppen”

Bild: Ulf Palm/TT

Dagens ETC

Vasaloppet bör avsluta sitt samarbete med Preem. Det anser en majoritet av Sveriges befolkning, enligt ny studie.

Även från FN kommer uppmaningar om att dumpa fossilreklamen.

Men trots den växande kritiken försvarar Vasaloppet sin huvudsponsor.

– Vi tar hjälp av Preem för att sänka våra egna utsläpp, säger vd:n Johan Eriksson.

Fossilreklam i sportsammanhang – ofta kallad sportswashing – möter allt mer kritik. Mest tydligt är det inom vintersporten, vars hela existens hotas av olje- och gasbolagens fortsatta utsläpp. 

En majoritet dissar fossilreklamen

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.