Fossilreklam i sportsammanhang – ofta kallad sportswashing – möter allt mer kritik. Mest tydligt är det inom vintersporten, vars hela existens hotas av olje- och gasbolagens fortsatta utsläpp.
När den norska oljejätten Equinor förra året slutade att sponsra det landets framgångsrika skidlandslag togs det därför emot med glädje av många.
– Det känns bra att protesterna mot sporttvätt ger resultat. Förhoppningsvis kan det vända upp och ner på saker och ting och ta bort fler stora förorenare från sporten – och som skidåkare tänker jag främst på Vasaloppets samarbete med oljebolaget Preem, kommenterade den svenska tidigare elitskidåkaren Emil Johansson Kringstad beslutet i nättidningen Dagens PS.
Hans önskan har dock inte slagit in. Inför det stundande Vasaloppet nästa helg är det återigen Preem som står som skidtävlingens huvudsponsor, något som varit fallet sedan 2009.
En majoritet dissar fossilreklamen
För att uppmärksamma detta lanserade New weather Sverige nyligen en kampanj där deltagarna uppmanas bära svarta mössor under loppet, som en protest mot samarbetet med Preem.
Enligt tankesmedjan ska mössa symbolisera den smutsiga oljan som bolaget nu försöker att gröntvätta med hjälp av sporten och diverse hållbarhetsbudskap.
Vasaloppets vd Johan Eriksson är nöjd med att Preem är skidtävlingens huvudsponsor.
Bild:
Pressbild
New weather Sverige presenterar nu även en ny Novus-undersökning – den första i sitt slag – om svenska folkets attityd till fossilreklam i vintersporten. Den visar att två tredjedelar av svenskarna anser att reklam för bolag med stora växthusgasutsläpp inte hör hemma i dessa sammanhang. Även bland personer som åker skidor minst någon gång per år är majoriteten – 68 procent – emot fossilreklamen. Sex av tio skidåkare tycker också att Vasaloppet ska sluta göra reklam för Preem.
– Alla vi som älskar snö och vinter har ett gemensamt ansvar att stå emot fossilbolagens lockrop. Vintersporten behöver ta ställning för snön, inte för oljebolag, biltillverkare och flygbolag, säger Gunnar Lind, medgrundare till New Weather Sverige.
Vd:n försvarar avtalet
Vasaloppets vd Johan Eriksson försvarar ändå sponsoravtalet med Preem och säger att det inte finns några planer från deras håll på att avsluta det.
– Vi behöver ta hjälp av andra för att sänka våra egna utsläpp och även guida våra deltagare i kloka val. Att ha ett partnerskap med Preem ser vi som en del av lösningen.
Hur menar du då?
– I vår egen produktion har Preem hittills hjälpt oss att sänka utsläppen genom att vi använder fossilfria bränslen som bolaget tillhandahåller. För många år sedan, när vi klev in i samarbetet, värmde vi upp vissa tillfälliga byggnader med fossilfria bränslen och nu använder vi, i ett samarbete med Preem, fossilfria drivmedel i långfärdsbussar som tar människor till arrangemanget.
Preem är Sveriges andra största utsläppare och en ännu större sådan om utsläppen i förbränningsledet räknas in. Hur ser du på kritiken om att Vasaloppet hjälper Preem att tvätta sitt dåliga klimatrykte?
– Vi tittar på den förflyttning som Preem gör och ser att deras ambitionsnivå är lika hög som vår – det vill säga att de om tio år ska nå nettonollutsläpp. Jag har svårt att se att man ska kunna gå så mycket fortare fram. I det partnerskap vi har med Preem kommunicerar vi just de produkter som är fossilfria – det är det spåret vi supportar.
”Över tre miljoner svenskar som ser på Vasaloppet genom tv tvångsmatas i fem timmar med reklam för ett fossilt oljebolag”, säger Gunnar Lind som tycker att Vasaloppet ska säga upp avtalet med Preem.
Bild:
Privat
Gunnar Lind från New weather köper inte resonemanget:
– Att anlita ett oljebolag för att lösa problemet med sina utsläpp är obegripligt. De borde anlita en oberoende konsult och kanske involvera andra trovärdiga aktörer, exempelvis Naturskyddsföreningen eller WWF – och köpa fossilfria bränslen som alla andra. Att de behöver göra reklam för ett oljebolag för att minska sina utsläpp är nys.
Enligt Gunnar Lind finns det inte heller någonting som tyder på att Preem kommer att leva upp till sin uttalade ambition om nettonollutsläpp 2035.
– Faktum är att bolagets koldioxidutsläpp har varit i stort sett oförändrade sedan 2019 och till och med ökade något 2023 jämfört med 2022.
Vasalopps-vd:n Johan Eriksson poängterar att han i grunden delar kritikernas målbild om att vi måste bli fossilfria.
– Men det kan väl konstateras att det finns olika synsätt kring hur vi ska nå dit, säger han.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.