Dagens ETC
I Klimathandlingsplanen lyfts EU-systemet med utsläppsrätter för vägtransporter fram som ett av de viktigaste verktygen för att få ned utsläppen. Nu varnar Naturskyddsföreningen för att regelverket kan bli tandlöst – eftersom Tidöpartierna samtidigt sagt sig vilja kompensera konsumenter för högre bränslepriser.
– Då försvinner hela poängen med systemet, säger Kristina Östman, chef för organisationens klimatenhet.
Maria Sandmon
Text
Sveriges nuvarande politik gör att utsläppen väntas öka kommande år – något som kritiserats kraftigt av flera tunga instanser, däribland Klimatpolitiska rådet vars nya rapport presenterades under torsdagen.
Ett av de klimatverktyg som regeringen sätter hopp till när det gäller att minska utsläppen på sikt – och som även lyfts fram i Klimathandlingsplanen – är det nya systemet med utsläppsrätter för bland annat transportsektorn: ETS 2.
Regelverket är beslutat av EU och ska börja gälla 2027.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Maria Sandmon
Text