Sveriges nuvarande politik gör att utsläppen väntas öka kommande år – något som kritiserats kraftigt av flera tunga instanser, däribland Klimatpolitiska rådet vars nya rapport presenterades under torsdagen.
Ett av de klimatverktyg som regeringen sätter hopp till när det gäller att minska utsläppen på sikt – och som även lyfts fram i Klimathandlingsplanen – är det nya systemet med utsläppsrätter för bland annat transportsektorn: ETS 2.
Regelverket är beslutat av EU och ska börja gälla 2027.
När det väl är på plats kommer det att finnas ett pris på utsläppen från vägtransporter, vilka står för den allra största andelen växthusgasutsläpp från transporter i EU.
Avslutad remissrunda
Naturvårdsverkets förslag på hur implementeringen ska gå till har nyligen varit ute på remiss och tanken är att förslaget ska antas i slutet av juni.
Över 50 aktörer har lämnat in sina synpunkter, däribland Naturskyddsföreningen. Organisationen välkomnar utsläppshandelssystemet men höjer samtidigt ett varningens finger.
I sitt yttrande skriver Naturskyddsföreningen att det finns en risk för att systemet blir verkningslöst i Sverige, eftersom Tidöpartierna meddelat att de avser att kompensera verksamheter och konsumenter för höjda bränslepriser som ETS 2 ger upphov till.
Sänkt skatt på bränsle
Naturskyddsföreningen hänvisar till Klimathandlingsplanen, där det står att regeringen ”anser att konsumenter och verksamheter fullt ut ska kompenseras för effekterna på drivmedelspriserna som införandet av EU ETS 2 medför”.
Det här ska, enligt regeringen, ske genom exempelvis sänkt skatt på bränsle eller kompensatoriska åtgärder finansierade av EU:s sociala klimatfond (SKF).
– Om det är så att kompensationen som regeringen pratar om helt motsvarar de höjda bränslepriserna blir det ju inga prisökningar och därmed inga utsläppsminskningar. Då försvinner hela poängen och klimatnyttan med systemet, säger Kristina Östman och förklarar att utfallet av ETS 2 helt beror på hur regeringen väljer att hantera både nuvarande och nya styrmedel för att minska utsläppen från transportsektorn.
”Ursäkt för ambitionssänkningar”
Hon anser att regeringen sänder motsägelsefulla budskap och behöver förtydliga vilken politik de tänker driva.
– Regeringen lyfter fram EU:s mer ambitiösa klimatpolitik som en möjlighet och en ursäkt för ambitionssänkningar i den svenska politiken, samtidigt som man förklarar att det inte ska bli dyrare för någon. Det går inte ihop, säger Kristina Östman.
Dagens ETC söker klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.