Singlarnas dag var från början en skämtsam reaktion på alla hjärtans dag men gjordes om till en högtid för konsumtion, orkestrerad av det kinesiska näthandelsföretaget Alibaba – vars grundare Jack Ma i dag är Kinas rikaste person. Förra året sålde bara Alibaba prylar för 228 miljarder kronor den dagen, en tredubbling sedan starten 2009.
– I dag är det inte bara det viktigaste shoppingtillfället för alla kineser utan något som sprider sig runt jorden. Årets upplaga kommer att vara större än någonsin, säger Alibabas vd Daniel Zhang Yon på en presskonferens.
300 000 ton koldioxid
I Kina inleds shoppingdygnet med att 200 miljoner tittare sitter klistrade framför en direktsänd nedräkning från en tv-studio full av kändisar innan de skyndar sig till butikerna. Minst en miljard paket förväntas skickas bara från Alibaba under singlarnas dag.
Enligt Greenpeace skapar shoppingdygnet nära 300 000 ton koldioxidutsläpp.
– Singlarnas dag är en katastrof för klimatet. Inte bara för att det skapar kolossala mängder skräp, utan på grund av att koldioxidutsläppen från tillverkning, paketering och frakt är enorma. Att ha slit och släng-produkter ett klick bort är inte en hållbar framtid för detaljhandeln, säger Nie Li, på Greenpeace avdelning för Östasien.
Returerna ökar utsläppen
Även svenskarna gillar att näthandla. Från 2017 till 2018 ökade svenskarnas handel på nätet med 6,2 procent och landar därmed på nästan 268 miljarder kronor. Vad detta innebär ur klimatperspektiv är omdiskuterat. Samtidigt som e-handeln kan minska bilåkandet till köpcentrum så tycks bekvämligheten leda till ökad konsumtion.
Dessutom gör ungefär var sjunde e-handelskonsument minst en retur per månad, enligt Postnords e-barometer. Näthandeln Zalando har avslöjat att hälften av deras paket på vissa marknader skickas tillbaka. Nio av tio konsumenter tycker att det är viktigt med fria returer, vilket är fler än de som tycker det är viktigt med fri frakt. Frågan om returerna lyfts även fram av Peter Eriksson (MP), minister med ansvar för postfrågor.
– Ökad e-handel leder till ökade transporter vilket är skadligt för klimatet, särskilt om det sker med flyg. Min bild är att allt fler köper saker och skickar tillbaka, och då blir det väldigt mycket transporter helt i onödan, säger han till Dagens ETC.
Billigt med Kina-paket
Än så länge är Black Friday större i Sverige. Men singlarnas dag har stor potential att växa. Kina toppar listan över vilka länder svenskarna söker sig till när de handlar på nätet utanför EU.
Tidigare i år anlände i snitt 150 000 paket om dagen till Arlanda med flyg från Kina. Detta är något som i dag till och med stimuleras. För en svensk konsument kan det vara billigare frakt vid en beställning från Kina, än om samma paket skulle skickas inrikes. Det beror på en gammal regel från en tid när Kina klassades som u-land – enligt ett internationellt postavtal från 1969 ska postoperatören ge rabatter till försändelser från fattiga länder.
– Det är något vi vill förändra. Skälen till det här avtalet är att man tyckte att det var viktigt att gynna post och handel med länder i tredje världen och stärka deras situation, och då ingick Kina i den kategorin. I dag är Kina en del av hela världens industrifabrik och då måste man se det på ett annat sätt, säger Peter Eriksson.
I protest mot att västländerna genom avtalet subventionerar post från Kina meddelade Trump-administrationen för två veckor sedan att USA kommer att lämna avtalet.
Tycker du att Sverige ska följa USA:s exempel?
– Det bästa vore att det går att skriva om avtalet, men det har varit svårt hittills. Det är bra om både USA och Sverige kan trycka på för att få till en sådan förändring som innebär att avgifterna för paket från Kina blir på samma nivåer som från andra i-länder, så att inte dessa långa transporter som förstör klimatet gynnas i onödan, säger Peter Eriksson.