Norge brukar framställas som något av ett föregångsland när det gäller omställningen till eldrivna bilar. Även inom sjöfarten har landet stora ambitioner för batteridriven transport. Norska fartyg förbrukar totalt 8,3 miljarder liter fossilbränslen årligen men målet är att minska mängden med 40 procent till 2030. I nuläget finns det fem eldrivna färjor av varierande storlek som trafikerar fjordar i olika delar av Norge.
Enligt nyhetssajten Electrek minskar utsläppen med 95 procent och driftskostnaden med 80 procent när färjorna är batteridrivna jämfört med när de drivs på fossila bränslen. Nu planerar norska redare och färjeoperatörer att beställa ytterligare 53 batteridrivna färjor.
Även i Sverige pågår försök att elektrifiera sjöfarten och på så vis få ner utsläppen. I år kommer världens hittills två största batteridrivna båtar sättas i drift mellan Helsingborg och Helsingör.
”Extremt höga strömstyrkor”
Sträckan över Öresund är relativt kort, endast tre och en halv kilometer, vilket är en förutsättning för att eldriften ska funka, enligt Magnus Henke, handläggare på Energimyndigheten. Samtidigt måste det finnas möjlighet att snabbladda fartygen i hamn.
– Det behövs laddningsstationer som klarar av att leverera extremt höga stömstyrkor för att båttrafiken ska löpa smidigt, förklarar han.
För färjorna mellan Helsingborg och Helsingör kommer ett helautomatiskt system plugga in båtarna för uppladdning med hjälp av en laserstyrd robotarm. Eftersom fartygen ligger i hamn bara under fem till tio minuter krävs att det är högt tryck i elkabeln.
– Laddningskapaciteten i hamn kan hålla tio miljoner watt. Det kan jämföras med en snabbladdare för en elbil som ligger på 50 kilowatt, alltså fem promille av vad som krävs för att klara av att snabbladda batterierna för båttrafik, säger Magnus Henke.
I Holland pågår nu förberedelser för nästa steg i batteridriven sjöfart. I höst ska två batteridrivna pråmar med kapacitet att lasta 280 containrar var sättas i drift i landet. Dessa har döpts till ”Tesla-pråmarna” av det holländska rederiet Port-Liner och ska frakta gods mellan hamnarna i Amsterdam, Antwerpen och Rotterdam. I dagsläget finns det omkring 5 000 pråmar som trafikerar kanalerna i Holland och Belgien och dessa två ”Tesla-pråmar” kan frakta lika mycket gods som 7 666 lastbilar och få ner utsläppen till nära noll.