Svar: Jag skriver en del om teknik, men inte för teknikens skull utan mest för att jag vill diskutera de politiska och ekonomiska förändringar som den kan skapa. Elbilen skapar renare trafik, visst, men den stora förändringen är att den ihop med solceller faktiskt skapar en ny ekonomi runt trafiken. Bensinbolag och energibolag förlorar kontrollen och inflytandet om folk gör sin egen energi till arbetsresan. Till exempel.
På samma sätt älskar jag att diskutera förändrad produktion på grund av ny digital teknik eller möjlighet till open source-utveckling.
Så visst har jag snubblat över luftbilen också.
Som du skriver är den väldigt gammal, det fanns luftdrivna spårvagnar i slutet av 1800-talet och en luftdriven personbil försökte konkurrera med elbil och bensinbil i början av 1900-talet. Men billig bensin slog ut allt annat.
Luftbilen har nämligen samma problem som elbilen. Du måste producera den komprimerade luften och enklast sätt att göra det är med el. Men el var väldigt dyrt då vid bilarnas framväxt.
Det finns luftbilar som produceras i liten skala. En heter Airpod (bilderna ovan kommer från en film om dem) och jag har tidigare läst om liknande projekt i framförallt Frankrike. Luftbilen kan nämligen idag ”tankas” på vanliga bensinstationer (vi har ju luftpumpar till däck redan på plats) och en tank med komprimerad luft tar mycket kortare tid att fylla än ett elbilsbatteri. På det sättet kan man få fram en tank som sedan kör bilen i tio mil. Om elen som används för att skapa trycket är förnybar, blir det en väldigt ren transportlösning. Dessutom slipper man producera batterier och det sparar ju både pengar och miljö.
Luft har vi gott om.
Så varför händer det inte?
Jag tror huvudanledningen är densamma som varför elbilen haft så svårt att konkurrera. Bilindustrin bygger hela sin produktion på att övertyga kunder att fortsätta köra diesel/bensin, möjligen i någon hybridform. De tjänar oändligt mycket mer pengar på en dyr SUV, typ nya Volvo, än en enkel elbil.
Det är därför Tesla – den lyxiga elbilen – fått sådant genomslag och faktiskt blivit ett hot för de stora företagen i kampen om de mest lönsamma bilköparna. Porsche rear sina bilar där Tesla drar fram.
Så om man ska lyckas med en luftbil i en värld vars trafikpolitik styrs av omsorg om en gigantisk fossil bilindustri, ja då måste man nog satsa på att göra en luftdriven bil som utmanar vanliga bilar. Inte en minibil som mer är en tvåsitsig snabb moped.
Även om man vet att dessa små bilar (Airpod är trehjulig) miljömässigt fungerar så har de svårt att få genomslag i de trafiksystem vi har. Om inte annat så av rena säkerhetsskäl, det är inte en slump att stora bilar köps av människor som tror att de är tryggare i trafiken sittande i ett tre tons monster.
Kanske det blir lättare för en luftdriven bil när vi har självkörande bilar vi delar på.
Nej, jag är inte ingenjör så jag kan inte svara på om det är tekniken som bromsar luftbilen. Eller varför luftbilen hittills varit småbilar och inte verkliga utmanare. Men om det inte är tekniken så är det troligen kostnaden för att ta fram en ”riktig bil” jämfört med en mindre kreativ minibil. En bilfabrik kostar miljarder. Och ingen i dagens bilindustri kommer flytta på sig för att göra plats för den nya tekniken. Luft har nämligen en stor nackdel för den som vill tjäna pengar på trafiken.
Luften är fri. Även komprimerad sådan.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.