Svar: Hej! Det är faktiskt så att för vissa kategorier av mat så ökar det ekologiska, även om dagligvaruhandeln som helhet växer ännu snabbare på grund av att vi äter hemma i större utsträckning under pandemin. Så det är inte helt sant att det ekologiska minskar rakt av. Butikskedjorna är också bra på att ta fram ekologiska alternativ för fler produkter. Men den stora motorn för ekologiskt är mjölken, och där minskar invägningen och försäljningen markant.
Man kan spekulera i anledningarna till att detta sker. En kan vara att konsumenterna tycker att det räcker med att välja svenskt. Det ser vi i marknadsstatistiken för kött, att köttkonsumtionen minskar och vi i större utsträckning väljer svenskt kött.
Märket ”Från Sverige” har också en tydlig tillväxt vilket gör det lättare för konsumenter att hitta sådana produkter.
En annan möjlig anledning är att de konsumenter som valt ekologisk i större utsträckning väljer vego idag, vilket faktiskt innebär att en god handling ersätter en annan god handling istället för att öka den totala mängden hållbara beslut. Det här blir särskilt markant i mjölkhyllan i takt med att vegetabiliska drycker ökat stort de senaste åren. Det är inte lika stort utbud av ekologiska växtbaserade drycker som det finns i mjölkdisken.
Det gäller också att titta lite bredare – även det växtbaserade sortimentet i proteinkategorin saknar ekologiska alternativ. Det finns gott om quorn- eller sojabaserade biffar, nuggets, färs och bollar men inte så många ekologiska alternativ alls.
Till slut kokar detta ned till tre viktiga behov:
1) Dagligvaruhandeln behöver fortsätta att kampanja och jobba för ekologiska varor så att mängden konsumenter som går från att välja icke-eko till eko ökar.
2) Vi som konsumenter behöver bli bättre på att efterfråga ekologiskt även inom det vegetariska sortimentet.
3) Prisfrågan måste komma på bordet. Dagligvaruhandeln behöver se till att det kommer fram fler ekologiska växtbaserade och gärna även svenska alternativ, och att det sker till en rimlig kostnad. Vi som konsumenter behöver bli bättre på att värdera maten och konsumera mindre men bättre, inte bara inom köttkategorin.
Varför tillverkas det så lite vegetariska och veganska produkter som är ekologiska?
Här antar jag att det inte handlar om grönsaker i sig utan färdigrätter, sammansatta produkter och vegokött. Om man tittar på priset på de vegetariska produkterna som ersätter kött på tallriken så ser man att kilopriset inte ligger så långt från motsvarigheten i kött, och ofta en bit över om man antar att butikskedjor kampanjar och lockar med billigt kött.
Råvaran blir dyrare när det gäller ekologiskt, men det handlar också om att dessa produkter är så små sett till helheten att det inte finns möjligheter till storskalighetsfördelar. Så är det ofta när nya produkter introduceras och det blir då viktigt med två saker:
Det första är att dagligvaruhandeln har en vilja och uthållighet att ta fram och tillhandahålla dessa produkter till ett rimligt pris och det andra att vi konsumenter efterfrågar produkterna, i det här fallet ekologiska varianter av till exempel vegokött eller -dryck.
Under våren 2021 uppvaktade ett stort antal organisationer Landsbygdsminister Jennie Nilsson med kravet att stimulera produktion och konsumtion av ”svekovego”, det vill säga svenska, ekologiska vegetariska produkter. Det finns ett sug efter detta men mycket måste handla om att öka informationen för att se till att fler gör hållbara val så att inte skiftet till mer svenskt eller mer vego sker på bekostnad av eko.