Hej,
Vi har egna solpaneler på landet och vi har en elbil som ska klara V2H. Vi har försökt få svar på hur man gör för att koppla upp bilen mot elnätet men inte lyckats.
Via växelriktaren kan vi både sälja och köpa el. Och det finns laddboxar som är förberedda för tvåvägsöverföring. Så vi förstår inte vad problemet är.
Nu berättar SVT att Jönköpings län har fått EU-bidrag för att utreda problem och möjligheter när det gäller att använda stillastående elbilar som powerbanks. Man tror att det kommer att ta ca fem år (!) innan det blir verklighet.
Kan ni förklara hur detta hänger ihop?
Tack på förhand!
/Stina Rengman
Svar:
Hej Stina,
Tekniken för tvåriktad användning av en elbil, att man kan både ladda och ladda ur den, finns klar hos många elbilar. Men det finns inget klart regelsystem och inga bilföretag som idag på riktigt kan hjälpa kunderna.
Det finns experiment som bland annat Volkswagen är inblandade i, men alla andra bilföretag verkar vänta in varandra.
Samtidigt är det mycket prat om att kunna koppla elbilen direkt till nätet och på så vis kunna utnyttja fordonet för en gemensam balansering av elnätet. Det kallas V2G i Sverige. (Vehicle to grid). Det andra som föreslås är att elbilen laddar huset, det vill säga att man först laddar sin bil för att sedan ladda ur den när exempelvis elpriset är högt. Det kallas V2H (Vehicle to home).
Nu lovar flera tillverkare att detta ska vara klart redan i år.
Tekniken finns som sagt, och används i olika stora och små projekt i bland annat Nederländerna.
När vi har frågat bilföretagen varför inget är klart här i Sverige får vi inga riktiga svar.
En del skyller på försäkringsfrågor, andra på liten efterfrågan och ytterligare andra hävdar att ansvarsfrågan vid eventuella problem inte är löst.
Att ingen pressar på politiskt kan ju bero på att om 300 000 svenska elbilar fick användas till balanskraft och minskade elkostnader för husägare, så skulle utrymmet för ny förnybar el från vind och sol öka kraftigt i Sverige.
En del gillar ju inte det.
Själv tror jag vi får se lösningar från enskilda bilmärken redan i år.
I värsta fall kommer ingenting att hända förrän EU pressar på. Volvo cars har just fått ett mångmiljardlån från EU för att jobba med bland annat detta. För sett ur ett EU-perspektiv är tekniken till enorm nytta för en union som säger sig vilja bli mer självförsörjande på ren el.
Johan Jenny Ehrenberg
Grundare av bland annat Dagens ETC och ETC el.