Hej! Numera hör jag ofta, i ”miljömedvetna” kretsar, att det nog inte är så farligt att flyga. Flyget står ju bara för två procent av alla utsläpp, ibland har jag hört ännu lägre tal. Förvirrande, men var har förvirringen sitt ursprung? Och vem tjänar på den retoriken?
/ Tilly Ajger, Lund
Svar:
Hej!
Det globala civila flyget står för cirka 2,5 procent av de totala koldioxidutsläppen från fossila bränslen. Utöver det tillkommer klimatpåverkan från de så kallade höghöjdseffekterna. Det finns en viss osäkerhet kring detta, men den bästa vetenskapliga uppskattningen är idag att flyget står för cirka 3,5 procent av den totala klimatbelastningen. För ett höginkomstland som Sverige, där det är vanligt att flyga, står flyget för cirka 10 procent av de konsumtionsbaserade utsläppen.
För svenskar som flyger flera gånger per år kan flygutsläppen motsvara flera ton per år, vilket gör det till en viktig klimatfråga för dem.
Det är dock tveksamt att fokusera enbart på dessa procenttal. För att minimera klimatpåverkan bör alla utsläppskällor minska, oavsett om de står för en stor eller liten del av totalen. Alla kilogram koldioxidutsläpp orsakar lika stor klimatpåverkan, oavsett om de kommer från en stor källa som t.ex. kolförbränning eller en mindre källa som flyg. Att fokusera på procenttal kan också leda till missuppfattningar om att endast enskilda, stora beslut är viktiga för att bekämpa klimathotet. Det finns dock inga möjliga sådana beslut, inte ens om världens största utsläppsland, USA, skulle upphöra med alla utsläpp imorgon så skulle det ensamt räcka. Det som istället behövs är massvis med små beslut av konsumenter, företag och politiker som sammantaget gör att nettoutsläppen på sikt upphör helt.
För svenskar som flyger flera gånger per år kan flygutsläppen motsvara flera ton per år, vilket gör det till en viktig klimatfråga för dem. Det enda som möjligen kan spela större roll är att man engagerar sig politiskt för att få nödvändiga styrmedel på plats. Vår forskning pekar på att ett halverat flygande skulle kunna vara i linje med tvågradersmålet, under förutsättning att det sker en kraftig teknikomställning inom flyget och att utsläppen minskar i motsvarande takt även inom andra områden. Om man inte klarar av att ersätta alla flygresor med andra alternativ, kan en riktlinje vara att begränsa sitt flygande till hälften av genomsnittssvenskens, dvs max 300 mil per år. Klimatkalkylatorn klimatsmartsemester.se är en bra hjälp för att få koll på hur mycket utsläpp man sparar genom att istället semestra med tåg eller elbil.