Flygbolaget Västflyg fälls av Reklamombudsmannen (RO) för att i en annons på bolagets hemsida ha kallat sina flygresor ”hållbara”. Reklamen bestod av ett flygfoto över ett vidsträckt skogslandskap med en flod och texten ”Hållbart och enkelt till och från Trollhättan Vänersborg”.
I sitt svar till RO skriver Västflyg:
”Ordet hållbart i annonsörens banner syftar faktiskt enbart på social hållbarhet. De flesta av passagerarna åker till eller från Stockholm i sitt arbete och flyget löser mångas behov av att ha ett familjeliv vid sidan av arbetet.”
Västflygs vd Anna Petre säger samma sak till Dagens ETC.
– Vi i Trollhättan Vänersborg tar oss inte så lätt till Stockholm. Det lilla ordet hållbart kom till för att det är social hållbarhet att man på ett enkelt och snabbt sätt kan ta sig till Stockholm. Det handlar om att skapa mervärde, att hela landet ska kunna leva, säger Anna Petre.
”Olyckligt”
Vilka associationer tror du att ordet ”hållbart” tillsammans med ett naturlandskap ger?
– Jo, jag förstår hur det tolkas, och det är olyckligt. Vi skulle ha skrivit socialt hållbart istället.
Tycker du att det är rimligt att ni blir fällda för det här?
– Alltså, jag tycker... ja, jag tar gärna bort det ordet från vår hemsida. Jag har inga problem med det, säger hon och tillägger:
– Vi har inte använt det ordet i något annat sammanhang.
Men när Dagens ETC undersöker saken dyker varianter av ordet "hållbar" fortfarande upp på flera ställen på hemsidan. Det står till exempel att bolaget ”banar väg för hållbara flygningar med högsta möjliga inblandning av förnybart flygbränsle”. – Vi är det enda flygbolaget i världen som kör alla våra flygresor på 50 procent förnybart bränsle. Tanken är att vi ska köra på 100 procent, så vi banar väg för hållbara flygningar, ja, säger Anna Petre.
Kan fällas igen
På ett annat ställe på Västflygs hemsida påstås ”ett fungerande flyg” vara ”en förutsättning för ett hållbart samhälle”, och hemsidans genomgående färgsättning är grön samtidigt som flygfotot över skogslandskapet är kvar. Även det skulle kunna anmälas, enligt Gustav Martner, reklam- och marknadsföringsexpert på miljöorganisationen Greenpeace. – Både det påståendet och att företaget har en grön framtoning utan tillräcklig täckning skulle kunna fällas, säger han.
Kombinationen av att använda ordet hållbart tillsammans med bilder på skog och natur och den gröna designen ger ett helhetsintryck av att företagets verksamhet är miljövänlig, förklarar han. Men om det ska bli någon påföljd måste anmälan ställas till Konsumentverket som, till skillnad från RO, kan hota med vite om ett företag bryter mot lagen.
– Då skulle Västflyg kunna hamna i samma läge med begreppet "hållbart flyg" som Arla är i med "netto noll utsläpp". Om Arla använder det begreppet i sin marknadsföring får de en miljon kronor i böter, säger han.
Inte utsläppsfritt
Det är en kännbar påföljd men egentligen borde flygreklam förbjudas anser Gustav Martner och Greenpeace.
– Man bör inte få uppmuntra konsumtion av så här utsläppstunga verksamheter.
Att Västflyg ersatt en del av det fossila bränslet med förnybart flygbränsle gör inte saken bättre, framhåller han.
– Förnybart flygbränsle tillverkas bland annat av skogsråvara, raps och slakteriavfall. Det är tre råvaror med problem både vad gäller koldioxidutsläpp och var de kommer ifrån, och något vi måste elda mindre av, inte mer, säger Gustav Martner.